Välineet ovat nykyisin hyvät, mutta vastuu niiden käytöstä on työntekijällä itsellään. Tärkein tekijä istumatyön haittojen ennaltaehkäisyyn onkin tuolin ja pöydän välissä. Seuraavat vinkit toimivat, kun ne otetaan käytäntöön.

 

1. Työn tauottaminen

Pitkään istuminen lisää välilevypainetta ja välilevyn aineenvaihdunta hidastuu jo 20 minuutin istumisen jälkeen. Pieniä kahden minuutin taukoja tulisi pitää puolen tunnin välein. Pumppaa pohkeita ja nouse tuolilta ylös alas, minuutissa ehtii kyykätä monta kertaa. Osalla tauoista voi harjoitella palleahengitystä ja joogata. Hengitysharjoitukset ja tuolijooga rauhoittavat myös mielen. Taukojumpan merkitystä ei kannata väheksyä!

 

2. Säädettävät työvälineet

Tuolien ja pöytien tulisi olla helposti säädettävissä, jotta työntekijä voi vaihdella asentoa päivän mittaan. Jokaiselta toimistolta pitäisi löytyä sähköpöydät ja säädettävät tuolit. Työntekijöistään ennakoivasti huolehtiva toimisto huolehtii, että työvälineiden säätöön on riittävä opastus.

 

3. Vaihtelevat työasennot ja välineet

Työasentoa olisi hyvä vaihdella päivän mittaan. Päivä kannattaa aloittaa seisomalla, jolloin verenkierto vilkastuu ja päivä lähtee hyvin käyntiin. Istumatyöskentelyyn tulisi löytyä useampi vaihtoehto. Perinteisen työtuolin lisäksi istumista olisi hyvä vuorotella satulatuolilla ja jumppapallolla.

 

4. Jatkuva liike

Paikallaan ei tarvitse pysyä. Kaikki liike on hyvästä. Rullaa tuolilla edestakaisin ja vaihtele asentoa. Luhtala kannustaa aikuisia ottamaan mallia levottomista pikkulapsista. Kuuntele kehoa ja vaihda asentoa sen tuntemusten mukaisesti.

 

5. Ammattilaisen ennakoiva apu

Ergonomiset työvälineet eivät auta, jos niitä ei osata säätää oikein. Työfysioterapeutti kannattaa kutsua paikalle, jotta ergonomisista työvälineistä saadaan niiden hyöty irti. Ammattilainen kannattaa kutsua mukaan suunnitteluun jo silloin, kun uusien työvälineiden hankintaa suunnitellaan. Suunnitteleva huolto on edullisempaa kuin korjaava.