1. Matkustaessa paras tapa ehkäistä flunssaan tai muuhun virukseen sairastumista on huolehtia hyvästä käsihygieniasta. Erityisesti aina ennen ruokailua kannattaa pestä kädet. Lisäksi C-vitamiinin ja sinkin käytöllä on tutkimuksissa havaittu olevan jonkin verran flunssalta suojaavia vaikutuksia.

2. Vältä alkoholin käyttöä matkustaessa. Matkustamiseen saattaa joskus liittyä stressiä, jota alkoholin käyttö usein pahentaa. Lisäksi lentokoneessa kuivan ilman aiheuttama nestehukka yhdistettynä alkoholiin lisää kehon kuivumista. Kuivumisen takia kannattaa välttää liiallista kahvinjuontiakin.

3. Juo lentomatkan aikana tarpeeksi vettä. Ahtaat tilat ja pitkä paikallaan istuminen sekä matala ilmanpaine lisäävät riskiä laskimoveritulppaan. Siksi olisi tärkeää nousta ylös ja liikkua yhden tai kahden tunnin välein sekä liikutella ja jumpata jalkoja.

4. Pitkillä, yli neljä tuntia kestävillä lennoilla on suositeltavaa käyttää lentosukkia laskimoveritulpan ehkäisemiseksi.

5. Varaudu aikaerorasitukseen jo ennen matkalle lähtöä. Jos matkustat länteen, myöhennä nukkumaanmeno- ja heräämisaikaasi pikkuhiljaa ja jos itään, mene aikaisemmin nukkumaan ja laita kello herättämään varhain. Kun saavut määränpäähäsi, noudata heti paikallisen ajan mukaista nukkumaanmeno- ja heräämisaikataulua. Jos matkasi on vain muutaman vuorokauden mittainen, järkevintä on yrittää pysytellä lähtömaan ajassa.

6. Lentämisen aikaisia korvaoireita voi ehkäistä apteekista saatavilla nuhatipoilla. Tipat laitetaan selinmakuulla syvälle nenään, josta ne kulkeutuvat nieluun. Silloin nuhatipat valuvat korvatorveen edistäen sen pysymistä auki lennon aikana. Lentokoneen laskeutumisvaiheessa paine-eroa ulkoilman ja keskikorvan välillä voi tasoittaa pitämällä nenästä kiinni, samalla, kun pitää suun kiinni ja puhaltaa korviin ilmaa.

7. Pitkä paikallaan istuminen matkustaessa saattaa pahentaa vatsan turvotusta ja ilmavaivoja. Jos vatsa turpoaa aterioinnin jälkeen, kannattaa nauttia vain pieniä ruoka-annoksia kerrallaan, mutta tiheämmin. Kuitupitoinen ravinto aiheuttaa ruuansulatuskanavaan enemmän kaasuja kuin vähäkuituinen, joten matkustamisen ajaksi voi vähentää täysjyväviljatuotteiden syöntiä.

8. Pakkaa mukaan urheiluvaatteet ja lenkkitossut, jotta voit mahdollisuuksien mukaan harrastaa perillä ollessasi liikuntaa. Käy lenkillä tai hyödynnä hotellien tarjoamia kuntosalipalveluita. Työntekijät, jotka harrastavat selkeästi enemmän lihaskuntoharjoittelua ja liikuntaa palautuvat työkuormituksista parhaiten.

Lähteet: Työterveyslaitos, Duodecim, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos