Ruoalla on merkitystä aivojen jaksamiselle. Fazerin tavoitteena on lisätä ymmärrystä ravinnon, unen sekä psyykkisen ja fyysisen toiminnan vaikutuksesta kognitiiviseen suorituskykyyn ja hyvinvointiin. Tieteeseen perustuvaa tutkimustietoa käytetään uusien aivoystävällisten ruokaratkaisujen kehittämiseen ja auttamaan kuluttajia tekemään hyvinvointia tukevia valintoja niin Fazer Food Servicesin ravintoloissa kuin kaupan hyllyillä.

– Aivojen hyvinvoinnilla on merkitystä elämän kaikissa vaiheissa. Lapsena ja opiskelijana energiaa kuluu uuden oppimiseen. Uudet työkalut ja tiedon määrä taas laittavat työikäisen aivot koville. Väestö ikääntyy, ja seniorinakin halutaan vielä nauttia elämästä täysillä. Syömällä oikein aivot toimivat täysillä kaikissa elämän vaiheissa, Fazerin tutkimustiimissä työskentelevä ravitsemustieteen tohtori Marika Laaksonen toteaa.

 

Kalaa, kasviksia ja kuitua

Marika Laaksosen mukaan aivoystävällisen ruokavalion toteuttaminen ei vaadi taikatemppuja.

– Aivojen osuus energiankulutuksesta on noin 20 %, eikä aivoilla ole samanlaisia energiavarastoja kuin lihaksilla. Siksi on tärkeää huolehtia säännöllisestä ateriarytmistä, mikä varmistaa aivojen energiansaannin ja vireystilan koko päiväksi.

Fazer Brainhow tutkii ja kehittää aivoystävällisiä ruokia, jotka sisältävät ravintoaineita, joita aivot ja kognitiiviset toimintomme tarvitsevat. Näihin ruokiin kuuluvat muun muassa vihannekset, juurekset, kalat, siemenet ja pähkinät, hedelmät ja marjat, täysviljat ja kaakao. Fazer Food Servicesin asiantuntijat ovat suunnitelleet työpaikkaravintoloihin aivoystävällisiä vaihtoehtoja tukemaan erityisesti työntekijöiden kognitiivista suorituskykyä. Fazer Food & Co ja Amica-ravintoloissa tarjotaan ympäri Suomen päivittäin 130 000 lounasta kaikenikäisille.

– Ruoka-aineiden vaikutukset välittyvät suolistosta hermoston ja verenkierron kautta aivoihin. Kasvikset, täysjyväruis ja -kaura sisältävät kuituja, jotka hellivät suoliston bakteerikantaa ja limakalvon kuntoa, mikä välittyy hyödyllisinä viesteinä aivoille. Kasvikset sisältävät monia aivojen rakenteita suojelevia yhdisteitä kuten antioksidanttisia vitamiineja sekä polyfenolisia yhdisteitä, jotka voivat esimerkiksi tehostaa aivoverenkiertoa. Ketju toimii myös toisinpäin, sillä jos hermot ovat kireällä, stressi aiheuttaa monille vatsaoireita, Laaksonen tietää.

 

Tutkimus tukena

Saadakseen uutta tietoa tulevaisuuden terveysratkaisujen kehitystyöhön Fazer, Nokia ja Nightingale Health pyrkivät yhdessä lisäämään ymmärrystä aivojen terveydestä ja ihmisen kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista. Kliininen tutkimus yhdistää ainutlaatuisella tavalla aivojen toimintaa edistävän brainfood-ruokavalion, digitaalisen biometriikan ja verenkuvasta saatavat tiedot.

Fazer suunnittelee ja tuottaa terveelliset brainfood-ateriat, jotka on kehitetty edistämään aivojen terveyttä ja kognitiivista suorituskykyä. Nokia tuo projektiin digitaaliset terveysteknologialaitteet ja pilviteknologiaa hyödyntävän data-analytiikan, joita käytetään stressin, palautumisen ja unen fysiologiseen seurantaan arkiolosuhteissa. Nightingale Health tutkii puolestaan terveyteen vaikuttavia tekijöitä kokeen aikana otetuista verinäytteistä ja tekee tutkimuksen tilastoanalyysin.

– Tutkimuksen avulla saamme kattavaa tietoa kognitiivista suorituskykyä edistävän ruokavalion kokonaisvaltaisista vaikutuksista. Sen avulla luomme ratkaisuja ja teemme terveelliset valinnat helpoiksi, jotta ihmiset voivat ylläpitää ja edistää kokonaisvaltaisesti omaa kognitiivista hyvinvointiaan, Laaksonen päättää.

 

Näin ruokit aivojasi

  • Huolehdi säännöllisestä ateriarytmistä. Se pitää verensokerin tasaisena ja mielen kirkkaana koko päivän.
  • Syö kunnon aamiainen, joka varmistaa aivojen energian saannin lounaaseen asti.
  • Nauti kasvispainotteinen kevyehkö lounas, joka sisältää riittävästi proteiinia ja sopivasti hyvälaatuista hiilihydraattia ja rasvaa. Näin vältyt iltapäivällä vaanivalta väsymykseltä.
  • Iltapäivän kahvin kaverina on hyvä olla sekä hiilihydraatteja että proteiinin lähteitä, esimerkiksi hedelmä ja rahka.
  • Syö monipuolinen illallinen ja kevyt, hiilihydraattipitoinen iltapala, joka auttaa nukahtamaan. Muista, että ravinto auttaa palautumaan työn ja vapaa-ajan rasituksista, joten sen sisällöllä on väliä.