Jokaisen päivästä löytyy vaikka lyhytkin hetki, jolloin voi harrastaa liikuntaa. Me kaikki voimme tehdä tietoisia valintoja terveellisen ruokavalion saavuttamiseksi. Aivan liian usein terveys otetaan itsestäänselvyytenä. Terveyttä ei kannata päästää rapistumaan, sillä hyvään fyysiseen kuntoon takaisin pääseminen on vaikeaa. Kannustan ilman muuta jokaista liikkumaan, päätöksen pitää kuitenkin lähteä omasta itsestä. Minä en esimerkiksi pidä juoksemisesta, mutta haluan kuitenkin lenkkeillä, joten hankin itselleni lenkkikaverin. Hän motivoi minua juoksemaan, ja monesti on muutenkin mukavampaa harrastaa liikuntaa yhdessä jonkun kanssa. Se alentaa ainakin minulla kynnystä lähteä ovesta ulos.

Kukaan ei pidä tunteesta, ettei tiedä mitä on tekemässä. Jos ei ole käynyt salilla koskaan ennen, eivät eri laitteiden toiminnallisuudet voikaan heti avautua. Ajattelen asian niin, että koskaan ei ole liian myöhäistä alkaa liikkua. Yli 60-vuotiaan ei kuitenkaan välttämättä kannata palkata itselleen parikymppistä personal traineria, vaan enemmänkin ikäisensä. Luut ja lihakset ovat nuorena aivan eri kunnossa.

 

Hyvä fyysinen kunto vaikuttaa kaikkeen.

Lapset eivät pelkää kohdata uusia asioita, vaan ovat uteliaita kokeilemaan kaikkea. Jossakin vaiheessa tiellä aikuisuuteen kuvaan astuu epävarmuus ja alamme pelätä epäonnistumista. Epäonnistumisen pelko on kuitenkin turhaa, sillä elämä on jatkuvan oppimisen prosessi. Uutta on mahdollista oppia koko ajan, eikä uusien asioiden kokeilemista pidä siksi karttaa. Toisaalta kyse ei aina välttämättä ole pelosta vaan laiskuudesta. Uusien asioiden kohtaaminen saattaa tuntuu hankalalta, ja ajatellaan, että on helpompi pitäytyä totutussa.

Me vietämme työpaikallamme paljon aikaa, joten työn tekemisen täytyy tuntua mielekkäältä. Pelkkä raha ei motivoi. Yritykset voisivat miettiä yhä enemmän, miten kannustaa työntekijöitä terveellisempien elintapojen pariin. Liikuntaseteleiden ja ravitsemustiedon tarjoaminen työntekijöille johtaa paitsi sairauspäivien vähenemiseen, myös parempaan yleiseen vireystasoon ja jaksamiseen työpaikalla.

"Suomalaisten ruokailutottumukset ovat usein yhtä huonoja kuin Yhdysvalloissa"

Tarjoamalla tämänkaltaisia etuja työntekijöilleen yritys voi jopa säästää rahaa. Esimerkiksi Yhdysvalloissa jotkin yritykset kehottavat työntekijöitään joogaamaan; tästä palkkioksi heille voidaan myöntää lomapäiviä tai jopa lisää palkkaa.

Suomalaisten ruokailutottumukset ovat usein yhtä huonoja kuin Yhdysvalloissa – molemmissa maissa syödään paljon prosessoitua ruokaa. Pysyäkseen terveenä keho tarvitsee muun muassa kalaa, kanaa, kasviksia sekä hyviä rasvoja, mutta kannattaa myös miettiä kuinka paljon nautitusta ruoasta kertyy kaloreita ja toisaalta kuinka paljon niitä kuluu päivän aikana. Tämä on hyvin yksinkertaista matematiikkaa. Aina se ei kuitenkaan pysy mielessä. Kiireessä mennään siitä, mistä aita on matalin. Perusterveelle ihmiselle paras lääke on hyvässä kunnossa pysyminen. Kun ihminen on fyysisesti hyvässä kunnossa, hän jaksaa kokonaisvaltaisesti paremmin.