Etusivu » Johtaminen ja ura » Jukka Kurttila: Tunne yrityksesi arvot, sitoudu niihin ja elä niiden mukaisesti
Vastuullisuus

Jukka Kurttila: Tunne yrityksesi arvot, sitoudu niihin ja elä niiden mukaisesti

Jukka Kurttila
Jukka Kurttila
Jukka Kurttila. Kuva: Omer Lewin

Vastuullisuus voi olla ideoiden lähde ja toimintaa päivittäin ohjaava arvo, kun siihen sitoudutaan käytännön työssä kaikilla organisaation tasoilla.

– Vastuullisuus, rohkeus ja jatkuva kiinnostus maailman ilmiöitä kohtaan ovat meille keskeisiä arvoja. Näiden arvojen myötä yritämme elää ja työntekijämme ovat arvoistamme ylpeitä, sanoo Finlayson Oy:n toimitusjohtaja Jukka Kurttila.

Finlaysonin arvomaailma pohjautuu 1800-luvun puoliväliin, jolloin Suomessakin elettiin yritysvastuullisuuden kulta-aikaa.

– Teimme alussa paljon kotiläksyjä. Pyrimme ymmärtämään sitä, miten yhtiössä käynnistyi voimakkaan kasvun kausi, kun James Finlayson myi sen Nottbeckille. Kasvu toi esiin myös vastuullisuuden muun muassa sairaalan, kirkon ja koulun rakentamisena. Koimme vastuullisuuden hyvin luontevana lähtökohtana, mutta toki se piti päivittää tähän päivään, Kurttila toteaa, ja jatkaa:

– Olemme aidosti yrittäneet miettiä, mitkä tämän firman arvot ovat, olemme sitoutuneet niihin ja elämme niiden mukaan.

Käännä pelot voimavaraksi

Kurttila puhuu rohkeudesta keskeisenä vastuullisuuden osa-alueena, ja kokee sen olevan tärkeä osa myös omaa arvomaailmaansa.

– Usein ihmiset pohtivat, että ”mitä tästäkin sanotaan, mitä tapahtuu tai ei meillä voi tehdä näin”. Kun pelot sitten kohdataan, ymmärtävät ihmiset niiden olevan vähän höpöjä. Tämä pätee niin bisneksessä kuin muussakin elämässä. Omiin ja porukan pelkoihin kannattaa tutustua sen sijaan, että niitä pakenee. Pelottomuus voi johtaa visionäärisyyteen, jonka seurauksena tehdyt kampanjat nostavat päivänvaloon muutakin kuin ”kolme kahden hinnalla” -ajatuksia. Visioiden taustalla on Finlaysonilla paitsi rohkeus myös mittava panostus ihmisten arjen ja ajan hengen tutkimiseen.

Kun pelot sitten kohdataan, ymmärtävät ihmiset niiden olevan vähän höpöjä.

– Pitää muistaa pitää tutkat auki maailmaa kohtaan. Hyvä design ei ole pelkästään kuosien piirtämistä, vaan paljon enemmän. Designin tehtävä ei ole vain kaunistaa vaan parantaa arkea. Tästä ajatuksesta kumpuavat erilaiset projektimme, kuten palkkatasa-arvon nostaminen valokeilaan, Kurttila sanoo.

Lue myös: Opitaan vastuullisiksi johtajiksi

Jokainen työntekijä on arvojen lähettiläs

Kurttila kuvailee itseään hands on -johtajaksi, joka haluaa olla mukana asioissa.

– Olen idearikas ja tuon uusia ajatuksia. Varmasti olen myös tuloshakuinen ja kilpailuhenkinen. Arvostan hyvin paljon sitä, että minua pidetään luottamusta herättävänä.

Ajatus johtajasta, joka ei herätä luottamusta, on kauhistuttava. Olemme tehneet isoja muutoksia, joten läsnäolo, ihmisten kuuntelu ja heidän kanssaan keskustelu on tärkeää.

Haastavimpana johtajuudessa Kurttila pitää riittämättömyyden tunnetta.

– Väittäisin, että suurimmalla osalla johtajista on kyse samasta. Tuntuu, että ei vain riitä ihan kaikkeen. Maailma muuttuu jatkuvasti, asioita pitäisi tietää ja osata haistaa etukäteen. Se on todella iso tehtävä.

Kurttilan johtajaidoli löytyy vahvojen suomalaisten naisten joukosta.

– Kaikki muut esikuvat joutuivat romukoppaan, kun lueskelin Minna Canthia. Hän oli todellinen voimaihminen, seitsemänlapsisen perheen yksinhuoltaja, joka sai bisneksen kukoistamaan ja luki itsensä maisteriksi. Minna Canth oli häkellyttävä bisnesliideri ja elämänliideri.

Työntekijöiltään Kurttila odottaa ennen kaikkea vastuun kantamista.

– En usko kyttäämiseen, vaan odotan, että työntekijät ovat sisäistäneet arvomme, ovat niiden hyviä lähettiläitä ja hoitavat työnsä. Uskon vastuunottoon ja sitä kautta vapauteen.

Next article