– Onhan tämä kasvu ollut huikeaa, myöntää Ossi Paija.

– Tekemistä on riittänyt, ja tällaisessa kiireessä on täytynyt huolehtia, että kaikki osa-alueet pysyvät balanssissa.
Tamperelainen Framery Oy valmistaa puhelinkoppeja avokonttoreihin, ja valtaosa yrityksen tuotteista menee vientiin. Kansainvälistyminen on ollut tietoinen valinta jo yrityksen alkuvuosista lähtien. Jo Frameryn perustajat oivalsivat, että markkina on globaali ja liikkeelle lähdettiin rohkeasti, vaikka silloisilla yrittäjillä ei ollut kokemusta vientimarkkinoista.

Paija itse astui Frameryn ruoriin kolmisen vuotta sitten. Kynnys siirtyä vientivetoisen yrityksen johtoon ei ollut korkea, sillä hänellä oli takanaan jo pitkä kokemus viennistä. Vientiin liittyvät käytännön kysymykset olivat hänelle ennalta tuttuja.

Moni pk-yritys kompastelee kasvuvaiheessa rahoitusongelmiin. Paija antaa täyden kiitoksen ja tunnustuksen Frameryn kasvua tukeneelle Tekesille:

Toki rahoituksen eteen on tehtävä itsekin paljon työtä, on asetettava tavoitteita ja osoitettava, että ne on saavutettu, on osattava esitellä oma tuote ja sen edut oikein. Kaikki se on kuitenkin ollut hyvää oppia ja sanoisinkin, että vaikka rahoitusta ei saisikaan, yrittäjä voi halutessaan oppia Tekesin tehokkaasta prosessista erittäin paljon.
Suomalaisten markkinointitaitoja kuulee usein vähäteltävän, mutta Paija on asiasta eri mieltä.

– Me emme vain arvosta osaamistamme silloinkaan, kun siitä on näyttöä. Esimerkiksi Kone Oy pärjää todella hyvin maailmalla. Framery on käyttänyt suomalaisia markkinointi- ja mainostoimistoja loistavin tuloksin.

Kansainvälistymistä havitteleville yrityksille Paija suosittelee amerikkalaista ”Nail it, then scale it” -oppia.

– Maailmanvalloitukseen voi lähteä, kun tuote tai palvelu on viimeistelty ja testattu. Mikäli vienti houkuttaa jo aikaisemmassa vaiheessa, kannattaa liikkeelle lähteä pienin askelin ja erityisen harkitusti, toteaa Paija.