Lähi-idän 450 miljoonan ihmisen apajille ei kuitenkaan kannata lähteä ilman huolellista taustatyötä ja paikallisen kulttuurin ymmärtämistä. Viime vuonna perustettu Qufi Creative tähtää juuri tähän – se auttaa yrityksiä sopeutumaan Lähi-idän markkinoille.

Toimiston agendana on edistää yhteyksien rakentamista eurooppalaisten yritysten ja muslimikuluttajien välille sekä tarjota yrityksille tarkkaan kohdennettuja markkinointipalveluita. Toimiston toinen perustaja, Sara Salmani sanoo, että Lähi-idän maissa on paljon kaupallista potentiaalia, jota länsimaissa ei vielä ole täysin hyödynnetty.

– Autamme yrityksiä ymmärtämään kohdemaan toimintatapoja sekä puhuttelemaan kohderyhmää heidän arvojen ja kiinnostuksen mukaisesti. Tuotteen tai palvelun viemisessä muslimimaahan on pakko ottaa huomioon kulttuurillinen brändäys, mutta toki aina niin, että yrityksen oma identiteetti säilyy.

Länsimaisin silmin katsottuna Lähi-itä nähdään usein yhtenäisenä alueena, mutta näin ei kuitenkaan ole. Lähi-idässä on paljon kulttuurillisia, taloudellisia ja kielellisiä eroja eri maiden välillä, mutta myös yksittäisen maan sisällä. Ihan samalla tavalla kun Eurooppaa ei voi niputtaa yhdeksi markkina-alueeksi, ei Lähi-itääkään voi.

– Kulttuurierot esimerkiksi Iranin, Saudi-Arabian tai Turkin välillä ovat suuria, eikä muslimimarkkinoita voi lähestyä yhdellä brändistrategialla. Jokaisella maalla on omat erityispiirteensä ja tapansa toimia. Mikä on yhdessä maassa hyväksyttyä, ei välttämättä ole toisessa.

Suomessa kasvanut, puoliksi iranilainen Salmani ymmärtää hyvin molempia kulttuureita. Suomalaisilla yrityksillä on Lähi-idässä hyvä maine. Suomen puhdas luonto tunnetaan ja suomalaiset koetaan luotettavina kauppakumppaneina. Suomalaisia tuotteita arvostetaan niiden korkean laadun vuoksi.

– Lisäksi suomalainen hi-tech, Nokia ja kestävän kehityksen hankkeet tunnetaan Lähi-idässä hyvin. Kompastuskivenä muslimimarkkinoille pyrkivillä yrityksillä onkin usein ihan perusasiat, kuten markkinointiviestinnän sisältö. Yrityksen visuaalinen ilme voi eri maissa herättää erilaisia mielikuvia, eikä aina välttämättä positiivisia. Samoin eri ilmaisut voivat tarkoittaa eri maissa ihan eri asiaa. Yleisesti ottaen länsimaisilla yrityksillä on riittämättömät taustatiedot muslimimaista. Esimerkiksi nuoret muslimit ovat hyvin trenditietoisia, he seuraavat tarkasti maailman tapahtumia ja käyttävät sosiaalista mediaa jopa enemmän kuin länsimaaliset.

Salmani tekee yhteistyötä myös Finpron kanssa, joka tarjoaa apua kansainvälistä kasvua hakeville pk-yrityksille. Finpron asiantuntijat auttavat yrityksiä saamaan tietoa kohdemarkkinoista sekä verkostoitumaan paikallisten toimijoiden kanssa. Salmani on ollut aktiivisesti mukana edistämässä Lähi-idän suhteita. Hän on toiminut puhujana seminaareissa ja osallistunut erilaisiin tapahtumiin.

– Lähi-idän maista Iran on minulle luonnollisesti tutuin, ja kauppapakotteiden poistuttua 80 miljoonan ihmisen markkinat ovat nyt tarjolla myös suomalaisille. Uskon vahvasti, että suomalaisille yrityksille löytyy valtavasti potentiaalia muslimimarkkinoilta, kun kotiläksyt tehdään ensin kunnolla, Salmani naurahtaa lopuksi.