YK:n kansainvälinen matkailuorganisaatio UNWTO ennustaa kansainvälisen matkailun kasvavan 600 miljoonalla yöpymisellä 1,8 miljardiin vuoteen 2030 mennessä. Ennuste on todennäköisesti alakanttiin. Matkailu on nousemassa maailman kolmanneksi suurimmaksi vientialaksi.

Suomessa matkailu- ja ravintola-alan näkymät ovat lupaavat. Suomi on vetovoimainen kohde ulkomaalaisille kokous- ja vapaa-ajanmatkaajille ainutlaatuisuutensa, vastakohtaisuutensa ja erittäin korkeatasoisten palvelujen tarjonnan ansiosta. Huolimatta venäläisten matkailijoiden määrän rajusta vähenemisestä ulkomaalaisten matkailijoiden määrä kasvaa.

Suurimmat odotukset ovat aasialaisissa ja EU-maista tulevissa matkailijoissa. Aasialaisia matkailijoita houkutellaan juuri käynnistyvällä Stopover Finland hankkeella. Sen ideana on, että aasialaiset tekevät matkan Suomessa ja jatkavat täältä sen jälkeen muualle Eurooppaan. Kun Venäjänkin talous aikanaan elpyy, matkailu Suomeen kasvaa jälleen kaksinumeroisilla luvuilla vuodessa.

Luottamus tulevaisuuteen näkyy kaikkien aikojen hotelli-investointien buumina. Yksinomaan pääkaupunkiseudulle on tulossa viiden vuoden kuluessa kymmenkunta hotellia. Investointien arvo on 800–1000 miljoonaa euroa. Myös muualle Suomeen on tulossa uusia hotelleja ja kylpylöitä.

Ravintolapalvelujen kysyntä kasvaa. Kasvu on kuitenkin kaksijakoista. Voimistuva kaupungistuminen tuo nuoria suurimpiin kaupunkeihin. He ovat aktiivisia ravintolaruokapalvelujen käyttäjiä. Ravintola-ala on vastannut nuorten aikuisten kysyntään: kaupunkeihin syntyy erilaisia ravintoloita kiihtyvällä tahdilla. Toisaalta muuttotappiokunnissa ravintolatoiminnan toimintaedellytykset ovat vaikeat. Harmaa talous, Viron viina ja korkeat kustannukset tekevät yrittäjän elämän tukalaksi.

Matkailu- ja ravintola-alan hintakilpailukyky on heikko kuten vientiteollisuudenkin. Tämä näkyy parhaiten suomalaisten matkustamisessa. Suomalaisten matkat ulkomaille ovat kasvaneet 60 prosenttia vuoden 2007 jälkeen, kun samaan aikaan kotimaan matkat maksullisessa majoituksessa ovat kasvaneet 4 prosenttia. Suomalaisten ulkomaan suosikkimatkakohteissa hintataso on halvempi kuin Suomessa monesta syystä. Verotus on kevyempää sekä harmaa talous etenkin ravintoloissa ja pimeän työvoiman käyttäminen ovat yleistä. Nämä yhdessä luovat usean kymmenen prosentin hintaedun Suomeen verrattuna.

Pääministeri Juha Sipilän hallituksen tärkein tehtävä toimialamme kannalta on alentaa verotusta ja työn hintaa. Välttämätöntä on purkaa myös yrittämistä vaikeuttavaa lainsäädäntöä ja sen epätarkoituksenmukaista valvontaa. Nämä toimet vaikuttavat nopeasti palvelujen kysynnän kasvamisena, mistä erinomaisena esimerkkinä on 1.7.2010 toteutettu ravintolaruoan arvonlisäveron alentaminen. Kysynnän lisäys näkyy heti työllisyyden kasvuna. Pitkällä aikavälillä tällä on positiivinen vaikutus myös verotuloihin.