Mäkelän mukaan kasvua on kahdenlaista. Joko kasvatetaan nykyisen liiketoiminnan asiakaskuntaa tai sitten laajennetaan tarjoomaa kattamaan uusia palveluita.

Kasvun keskiössä on kuitenkin aina hyvä tuote.

– Miten saadaan ihmiset tulemaan takaisin, Mäkelä kysyy.

Kun asiakas palaa takaisin, tuo hän mukanaan myös muita. Tämä kasvun kaava on Mäkelän mukaan toiminut sekä Slushin että Woltin tapauksissa.

– Ensikokemuksen tulee olla sellainen, että asiakas vähän rakastuu, Mäkelä kertoo.

Henkilö haluaa uudistaa kokemuksensa ja sen sisältämän helppouden. Tämän hän kertoo myös kavereilleen ja tämä on se pohja, minkä kautta yritys kasvaa.

 

Hyvä tiimi on kansainvälistymiselle tärkeää

Riku Mäkelän mukaan kansainvälistymisen tulokset ovat luonteeltaan binäärisiä. Kansainvälistymisessä joko onnistutaan, tai sitten ei.

Ulkoinen apu on hyödyllistä suunnitteluvaiheessa, mutta ulkopuolisista ei ole hyötyä suunnitelmaa toteutettaessa.

– ”You have to fix it yourself”, Mäkelä summaa ja muistuttaa, että oppimiskäyrän on oltava jyrkkä.

Kansainvälistymiseen liittyy aina käytännön haasteita ja odottamattomia tapahtumia. Tällöin hyvän kansainvälisen tiimin ja rekrytoinnin merkitys korostuu. Kun tiimin taso ei ole hyvä, ei myöskään tulos ole hyvä.

– Hyvä tiimi kestää vastoinkäymisiä, Mäkelä kertoo.

Hyvä tiimi koostuu älykkäistä yleisosaajista, joilla on hyvä työmoraali ja jotka pystyvät muokkautumaan. Näitä asioita ei voi oppia etukäteen kirjasta tai koulun penkiltä. Tiimin merkitys korostuu kansainvälistymisen binäärisen luonteen yhteydessä. Keskiskertainen tiimi epäonnistuu, mutta hyvä tiimi onnistuu täysillä.


Kuva: Sami Välikangas


 

Riku Mäkelän neuvot kansainvälistyville yrityksille:

 

1.  Älä kansainvälisty keskinkertaisella tuotteella. Rakastavatko asiakkaasi tuotettasi? Tuotetta on turha raahata naapuriin, ellei sitä ole ensin optimoitu kotimarkkinoilla. Asiakkaan palaaminen on tärkeää ja perusperiaate on, että annat asiakkaalle jotakin mitä hän oikeasti tarvitsee.

2.  Tunne tuotteesi tuoma asiakaskokemus. Yrityksen tulee varmistua mistä asiakaskokemus muodostuu. Kaikista vaarallisinta on, jos yritys uskoo tietävänsä mistä asiakaskokemus muodostuu, mutta ei oikeasti tiedä. Kun Wolt laajeni Ruotsiin, oli sillä käytössään hyvä teknologia. Wolt ei kuitenkaan ymmärtänyt tarpeeksi hyvin mistä hyvä asiakaskokemus muodostuu ja mikä oli mukana olevien ravintoloiden lukumäärän ja toimitusaikojen merkitys.

3.  Muista rahoituksen merkitys. Kasvavista teknologiayrityksistä on pyöreä nolla yltänyt isoon kasvuun ilman merkittävää pääomasijoittajien panosta. Kyse ei ole pelkästään siitä, pystyykö yritys kasvamaan ilman ulkopuolista rahoitusta. Kyse on paremmista rekrytoinneista ja siitä, kuinka paljon nopeammin hyvin rahoitettu yritys pystyy kasvamaan.