Verkkokauppoja on monenlaisia, mutta yhteistä niiden kannattavuudelle on tuotteiden toimituksen sujuvuus. Yrittäjä Iiro Kormin mukaan menestyneellä verkkokaupalla on toimituskustannukset ja -ajat sekä varastonhallinta ja tuotteiden kiertonopeus tasapainossa.

– Tärkein asia on logistiikka – mutta logiikkamallit sen sisällä kuitenkin vaihtelevat. Joku toimittaa tavaran hitaasti perille, mutta toimitus maksaa euron. Jos asiakas taas on hankkinut satoja euroja maksavan designtaulun, hän luultavasti haluaa saada sen päivässä.

Harvalla verkkokaupalla on omaa logistiikkayksikköä, jolloin apuna käytetään esimerkiksi erilaisia kuljetuspalveluita tai postia. Silloin on tärkeää selvittää, toimiiko olemassa oleva malli varmasti kaikissa niissä paikoissa, joihin verkkokaupan tavaroita aiotaan myydä.

– Ei ole olemassa asetelmaa, että perustanpa verkkokaupan ja saan parhaan logistiikan, kun vaan maksan siitä rahaa, Kormi muistuttaa.

– Myös varastonhallinta on osa logistiikkaa. Varasto voi olla kolmen jalkapallokentän kokoinen, joten on väliä missä tuotteet sijaitsevat ja toisaalta sillä, mitä tilataan.

 

Kaikki riippuu tuotteesta

Kormi korostaa, että perustamisvaiheessa tärkeintä on miettiä mihin ja millä tavalla verkkokaupan rakentaa. Missä ovat potentiaaliset asiakkaat, ja miten he tuotteen haluaisivat hankkia? Kormi varoittaa sudenkuopasta, joka usein liittyy juuri infrastruktuurin ja kanavan valitsemiseen.

– Mikäli natiiviapplikaatiolla toimiva mobiiliverkkokauppa rakennetaan vaikkapa lamppujen myymiseen, kannattaa miettiä onko mobiilista juuri tälle verkkokaupalle mitään oikeaa hyötyä, Kormi kyseenalaistaa.

– Entä trafiikki ja asiakashankinnan kustannukset – kannattaako asiakkaan maksaa paljon applikaation lataamisesta ja palaako hän sinne ainoastaan, kun uudelle lampulle tulee tarve.

Myös verkkokaupan rakentamisen tavalla on merkitystä – rakennetaanko se itse vai käytetäänkö jotakin valmista pohjaa, jossa on valmiiksi integroituna maksujärjestelmä ja logistiikka.

– Kaikki on hyvin tuotekeskeistä. Autoja myyvä verkkokauppa on todennäköisesti hyvin erilainen kuin esimerkiksi kyniä myyvä verkkokauppa, Kormi sanoo.

Kormi mainitsee myös maksuliikenteen tärkeyden. Kaikki maksunvälittäjätahot eivät pysty tarjoamaan esimerkiksi juuri tietyn Euroopan maan suosituimpia maksuvaihtoehtoja.

– Tuotteesta riippuen voi siis olla järkevää maksaa hieman enemmän valmiista pohjasta, jossa on valmiiksi integroitu esimerkiksi juuri maksujärjestelmä tai logistiikkaratkaisut.