Rakennusalaa koskevassa lehtikirjoittelussa harvoin mikään positiivinen asia, kuten tyytyväinen asiakas, ylittää uutiskynnystä. Rakennusteollisuus RT:n asiamies Lauri Pakkanen suhtautuu suomalaisen rakennusalan tilanteeseen valoisammin.

– Negatiiviset uutiset työntekijöiden osaamistasosta kertovat vain jäävuoren huipusta. Väitän, että pitkällä aikavälillä alan osaamisen taso ja ammattimaisuus ovat nousseet, kuten muillakin aloilla. Hyvä peruskoulutus, josta Pisa-tuloksetkin kertovat, välittyy myös tekniikan aloille, Pakkanen toteaa.

Alalla on myös osaamisvajetta ja laatuongelmia. Yhtä selkeää syytä ongelmiin ei voi nimetä, mutta Lauri Pakkanen nostaa esiin kiireen työmailla, töiden projektiluontoisuuden, selkeiden ammattien katoamisen ja työn arvostuksen puutteen, joka puolestaan johtaa ammattiylpeyden vähenemiseen.

Pakkasen mukaan Suomessa ammattikoulut ovat huomattavasti vetovoimaisempia kuin muissa Pohjoismaissa. Silti ammattikoulutuksen haasteena on koulutuksen kesken jättävät opiskelijat. Toisaalta kaikki valmistuneetkaan eivät saa töitä, vaikka rakennusalalla on noususuhdanteen myötä työvoimapulaa. Miksi näin on, selvinnee tutkimuksessa, jonka Rakennusteollisuus RT teettää yhdessä Rakennusliiton kanssa puhelinhaastattelumenetelmällä.


Myllypuroon ”Maailman fiksuin kampus”

Lauri Pakkanen peräänkuuluttaa järkeviä toimia julkishallinnon taholta. Rakennusala tarvitsee kustannustehokasta koulutusta ja mahdollisuutta jatkuvaan lisäoppimiseen.

Oppimisen pitää olla työntekijän näkökulmasta motivoivaa, kuten mahdollistaa parempi palkka ja kiinnostavampia työtehtäviä.

Rakennusteollisuus RT on laatinut uuden osaamisstrategian, jonka mukaan ratkaisu rakennusalan osaajapulaan löytyy eri koulutusasteiden välisen yhteistyön syventämisestä, korkeakoulujen keskinäisen työnjaon kehittämisestä ja koulutuksen läpäisyasteen parantamisesta.

– Yhteistyössä Helsingin kaupungin kanssa on Myllypuroon tulossa Metropolia-ammattikorkeakoulun ja Stadin ammattiopiston yhteiskampus, maailman fiksuin kampus, kuten apulaiskaupunginjohtaja Pia Pakarinen sanoi. Idea on, että opiskelijat kohtaavat toisensa jo opiskellessa ja ryhmäytyminen on mahdollista, Pakkanen kertoo.

Koulutusuudistus pyrkii käyttämään kaikki keinot saada nuoret alalle ja kumoamaan olettamukset, ettei maamme koulutustarjonta ole riittävän korkeatasoista. Strategia haastaa myös opetuksen.

– Pitää miettiä, miten nuoria pitää opettaa, onko päätökset tekevä sukupolvi ajan hermolla ja osaako se opettaa. Me kokeilemme Myllypurossa, miten voimme muuttaa maailmaa, Lauri Pakkanen sanoo.