Menestyväksi yrittäjäksi ei tulla sattumalta, vaan yrittäjyyden taustalla on valtava määrä työtä, omistautumista, uskon ja epäuskon hetkiä. Yrittäminen on keskusteluja, sparrailua, verkostoitumista, selvittelyä ja paperien pyörittelyä. Yrittäminen on sarja epäonnistumisia, kunnes joku päivä, kenties, työ alkaa palkita ja menestys saapuu joko hiipien tai lottovoitoin lailla.

Vai mitä sanoo Kim Väisänen, menestynyt yrittäjä, tietokirjailija ja hallitusammattilainen?

– Olen sarjaepäonnistuja ja hallitusamatööri, Väisänen nauraa.

"Kasvu vaatii riskien ottamista ja epäonnistumisen sietoa."

– Kukaan ei ota niin paljon niin sanotusti kättä nenään kuin yrittäjä: epäonnistuminen on osa yrittäjyyttä. Suuri yleisö näkee yrittäjyydestä jäävuoren huipun, kuten pelifirmojen menestymisen ja onnistuneet yritysostot, mutta todellisuudessa vain harva yritys saavuttaa tavoittelemansa. Kaikille tulee jossain vaiheessa vastatuulta, viimeistään kun hyvä menestys houkuttelee paljon kilpailijoita, hän jatkaa.

Yrittäjyys on kuin pitkä avioliitto, jossa matkataan sinnikkäästi eteenpäin, myötä - ja vastamäet.

– Tolstoita mukaillen jokainen onneton yritys on samalla tavalla onneton ja jokainen onnistunut yritys on onnistunut omalla tavallaan. Yritykset, jotka tähtäävät vain lopputulokseen ja mittaroivat kaikkea rahalla, harvemmin pärjäävät. Menestys seuraa onnellisia työntekijöitä, Väisänen kertoo.

 

Yrittäjyys on asenne

Toisin kuin Väisänen oli opiskeluaikoinaan päättänyt, yrittäjyys kutsui. Kuten se oli tehnyt muillekin suvun miehille isoisonisästä alkaen. Vuonna 1997 perustetun Blanccon onnistuneiden yrityskauppojen jälkeen Väisänen on toiminut start-up rahoittajana. Yksi Väisäsen sijoituksista on Framery, josta pääomasijoitusyhtiö osti vastikään enemmistön.

Yrittäjää riskien ottoon houkuttelee mahdollisuus onnistumiseen. Menestys motivoi polvilleen pudonnutta nousemaan ylös, yhä uudelleen. Mutta missä menee sinnikkyyden ja typeryyden raja: koska on osattava luovuttaa?

– Einsteinin sanoin on typeryyttä toistaa samaa asiaa ja toivoa eri lopputulosta. Kasvu vaatii riskien ottamista ja epäonnistumisen sietoa, ja sitä monelta puuttuu. Yksin yrittäminen ja puskeminen ilman verkostoja ei vie eteenpäin. Kannattaa keskustella muiden kanssa ja mietiskellä ääneen, onko tässä tulevaisuutta ja onko tässä järkeä, kehottaa Väisänen.

 

Riskibusiness

Riskit vaanivat varomatonta tai valmistautumatonta yrittäjää. Rytinällä maailmalle viety tuote kompastuu liialliseen kilpailuun, ainoa asiakas teki strategisen muutoksen, kohdemaan poliittinen vakaus nyrjähti.  On tekijöitä, joihin osaan yritys voi vaikuttaa ja osaan ei.

– Kaikkia munia ei voi pitää samassa korissa. Pitää olla alueellista ja asiakkaiden välistä riskien jakoa. Mikäli esimerkiksi lähdetään uuteen markkinaan, niin jokaisen yrittäjän tulee tehdä kartoitusta markkinatilanteesta: onko kilpailijoita liikaa ja vastaavia tuotteita puoleen hintaan. Omatoimisesti tutkimalla ja maalaisjärkeä käyttämällä pääsee todella pitkälle. Yrittäjän tulee tehdä kotiläksyt huolella, Väisänen kiteyttää.