Ei kannata, kun kysytään 200 keskisuurta asiakasta auttaneelta epäsuorien ostojen palveluntarjoajalta Kuluvaaka Oy:ltä.

Yrityksen tehtävä on myydä, myydä ja myydä – tuotteita tai palveluita sekä laittaa ydinprosessit ja suorat ydinliiketoiminnan ostot kuntoon. Näitä ei voi ulkoistaa. Kaiken muun voi ja pitää, osakas Janne Kajala Kuluvaaka Oy:stä kiteyttää.

Ydinbisnestä eivät ole vakuutukset, työterveys, toimitilat tai niihin liittyvät palvelut. ICT-palvelut, mobiililiittymät, pankkipalvelut ja muut hallintofunktiot.

 

Erityisosaamisella kulut hallintaan

Ulkoistaminen tuo joustoa ja kustannussäästöä toimintoihin. Säästön yritys voi sijoittaa kasvuun, kansainvälistymiseen tai myyntiin, Kuluvaa’an toinen osakas Kari Honkikangas neuvoo.
Kahden vuoden aikana olemme auttaneet asiakkaitamme suoriin säästöihin noin 6 miljoonalla eurolla. Välilliset säästöt prosessitehokkuutena lienee toinen mokoma, Honkikangas laskee.

 

Auditointi päätöksen tueksi

Kilpailutus tulee epäsuorissa ostoissa tehdä 2–4 vuoden välein. Näiden asioiden syväosaajaa ei kannata pitää palkkalistoilla kuin mammuteissa. Ja silti massaostamisen hyödyt jäävät saamatta. Ulkopuolisen, riippumattoman toimijan analyysin avulla päätöksenteko on helppoa, kun vertailtavuus ja kustannukset ovat selvät sekä perustuvat tuoreeseen markkinaan.

Nokkelin tapa auditointiin ja sen myötä kilpailutukseen on koko epäsuorien ostojen analyysi. Auditoinnissa arvioidaan ne osa-alueet, jotka kannattaa ulkoistaa. On helpompi myös neuvotella, kun tietää mistä neuvottelee.

Asiantuntijan raportti ehtojen ja kustannusten osalta maksaa itsensä takaisin. Tähän Kuluvaaka Oy:llä on laaja toimijaverkosto käytettävissään ja massaostot antavat merkittävää kilpailuetua. Pienikin pääsee suuren apajille.

 

Kiinteistön­hallinnan ulkoistaminen

 

Kiinteistöjen hallinnassa on keskiössä kokonaisvaltainen asiantuntemus siivouspalvelusta rakennuksen elinkaaren tuntemukseen.

Kiinteistöjen kokonaisvaltaisesta hoidosta vastaavia yrityksiä on Suomessa kourallinen. Kiinteistöosakeyhtiöitä omistavat yritykset, kuten eläkevakuutusyhtiö käyttävät palveluita laajalti. Newsec on Suomen johtavin kiinteistönjohtamiseen erikoistunut yritys.


Kiinteistöjohtamisen asiantuntija vaatii laatua

Hyvin johdetusta kiinteistönhallinnasta hyötyvät kiinteistön omistajat, vuokralaiset ja kiinteistön palveluntarjoajat. Intressit ovat yhteiset: sujuvaa ja laadukasta tilojen käyttöä ja kunnossapitoa tehokkaasti. Laatu maksaa itsensä takaisin, ja useimmiten maksumiehenä on vuokralainen. Kustannustehokkaat ratkaisut ovat kaikkien etu.

– Oikea-aikaisesti tehtynä työn kustannukset pysyvät pienenä. Tuotamme palvelukokonaisuuksia, joissa vuokralaisella on yksi osoite, johon hän voi tehdä vikailmoitukset tai antaa palautetta catering-palvelusta, Property Manager Matti Peittilä Newsecistä kertoo.

Kiinteistöjohtamisen kilpailutuksessa Newsecissä haetaan aina parasta laatua ja oikeaa osaamista asiakkaalle. Hinta ei ole tärkein kilpailutekijä. Hyvä työn jälki on valinnoissa tärkeämpi, ja hinnoittelussa ammattilainen tietää yleisen kustannustason.

Tuntemus eri toimijoista antaa valintatilanteessa perspektiiviä ja laajat verkostot vahvistavat osaamista. Aina ei ole kyse sisäisistä toiminnoista. Kiinteistön omistaja hakee myös lisäarvoa kiinteistölle. Sen arvoa voidaan nostaa muuttamalla sen käyttötarkoitusta, ja rakennuksen teknisen iän kustannukset arvioidaan hallittuna investestointina.

Kiinteistöjohtamisen ulkoistaminen kannattaa aina, ellei kiinteistönomistajan oma osaaminen ja kehittämisintressit kohtaa. Toimiva palveluverkko, jossa toimijat kommunikoivat yhdessä, tekevät myös parasta tulosta.