Liiketoimintamallina franchisingin pienet riskit ja vahvat brändit takaavat aloittavallekin yrittäjälle turvallisen tien yrittäjyyteen.

– Ylläpidämme ja kehitämme franchisingin eettisiä sääntöjä, joita alalla noudatetaan hyvänä franchisingtapana. Liiketoimintana se sopii monelle toimialalle ja uusia liikeideoita syntyy koko ajan niin kuluttaja- kuin yrityspuolelle, toiminnanjohtaja Juha Vastamäki Suomen Franchising-Yhdistyksestä kertoo.

 

Trendikäs franchisingyrittäjyys

Franchisingyhdistyksen kasvuselvitystutkimus osoittaa, että tasainen kasvu jatkuu ja markkinat ovat vakiintuneet. Franchisingmallilla työtä tehdään monilla aloilla, ja brändit ovat isoja, vaikka niitä ei tunnisteta franchisingketjuiksi. Uusia toimialoja ovat metsuripalvelut ja seikkailupuistot, ja hoivapalvelut ovat kasvattaneet markkinaosuutta.

Liikevaihdon kasvuodotus on viisi prosenttia, ja arvioiden mukaan uusia työpaikkoja franchisingyrityksiin tulee liki 4 000 vuoden 2016 loppuun mennessä.

Aloittaneista yrityksistä toiminta jatkuu yli 90 prosentilla viiden vuoden jälkeen. Lopettamisprosentti on huomattavasti pienempi kuin yrittäjien keskuudessa yleisesti, ja naisyrittäjien osuus on jopa 40 prosenttia franchisingyrittäjyydessä.

Ketjun valmis liiketoimintamalli, riskianalyysit, budjetointi ja liikepaikanvalinta madaltavat aloittavan yrittäjän riskiä.

 

Valmistautuen hyvää tulee

Yhdistyksestä suositellaan yrittäjäksi aikovalle perehtymään franchising-sopimukseen alan juristin kanssa. Valmis liiketoimintamalli varmistaa, että lähtökohta yrittäjyyteen on selkeä ja toiminta on yrittäjälle kannattavaa.

Tyypillisin virhe on, että alkuselvityksiä ei ole tehty, kuten oman osaamisen ja jaksamisen arviointi ja taloudessa oma rahankäyttö on liian suuri. Franchisingmaksut perustuvat useimmiten liikevaihtoon. Franchisingketjut valitsevat yrittäjänsä ja arvioivat heidän kykynsä hoitaa liiketoimintaa. Se osaltaan rajaa riskiä virhevalintoihin molemmin puolin.