Etusivu » Kaupan alan tulevaisuus » Hyvin valaistu tuote herättää ostohalut – “Nopea näköhavainto johtaa nopeaan ostopäätökseen”
Myymäläsuunnittelu

Hyvin valaistu tuote herättää ostohalut – ”Nopea näköhavainto johtaa nopeaan ostopäätökseen”

Kuva: Adobe Stock

Tuotteista saatava informaatio tulee pääasiassa näköaistin kautta, siksi valaistus on merkittävä osa ostokokemusta. Hyvin valaistu tuote nähdään nopeasti, jolloin myös ostopäätös on helppo tehdä vitkastelematta.

– Valaistusta pyritään liiketilassa lisäämään siksi, että nopea näköhavainto johtaa nopeaan ostopäätökseen. Jos ihminen pysähtyy harkitsemaan, tuote jää helpommin ostamatta, kertoo myymälävalaistuksen asiantuntija, iGuzzinin markkinointipäällikkö Markku Varsila.

 Jos vaatteen väri näyttää kaupassa hyvältä, ostopäätös on helpompi tehdä kuin silloin, jos väri vaikuttaa ankealta ja valjulta, vaikka vaate malliltaan olisi mieleinen. Vaikka näin ei aina tunnu, sovituskoppeja varten on tästä syystä tehty niihin sopivia valaistussuunnitelmia, joilla pyritään saamaan vaatteen väri maksimaalisen hyvin esiin.

– Valaistus on tärkeä elementti, jolla pyritään synnyttämään oikea tunnelma, jossa tuotetta käytetään, kertoo Varsila.

On tärkeää löytää oikeita tapoja valaista tuotteita siellä missä niitä esitellään

Isojen myymälätilojen valaistuksessa Varsila näkee kaksi haastetta: muunneltavuus ja oikean valaisutavan löytäminen.

 Valaistuksen tulee olla muunneltavissa, mikä usein tarkoittaa kiskovalaisimia. Ne kestävät vuosia, ja niillä voidaan luoda erilaisia valaistuksia.

– Liiketilassa valoa tarvitaan useimmiten pystypinnoilla, kuten vaaterekkien ja hyllyjen valaisemiseksi, jolloin valo kulkee sivulle päin. Isossa liiketilassa, jossa valo suunnataan tällä tavoin kohti hyllyjä ja valo tulee hyllyn yli, on riski, että hyllyn toisella puolella seisova henkilö häikäistyy, huomauttaa Varsila.

Spotit puolestaan antavat leveän valon, joka usein valaisee myyntipöydän lisäksi lattiaa. Tuotteet eivät erotu, jos ympäristökin on hyvin valaistu.

– Valaistus pitää ymmärtää huomioarvon ja tehokkuuden tekijänä. Valokiila pitää saada rajoittumaan myyntikalusteelle tuotteisiin ja ympäristön valaisu voidaan jättää vähemmälle. Ero ei saa olla kuitenkaan liian iso, jos halutaan, että myymälä näyttää valoisalta, Varsila sanoo.

Varsila korostaa myös pintojen värien merkitystä:

– Näköhavainto edellyttää joko värikontrastia tai luminanssikontrastia. Usein myymälöissä tuhotaan tuotteen havaittavuutta sillä, että poistetaan esimerkiksi värikontrasti laittamalla tuote saman väriselle myyntipöydälle.

– Jos sen sijaan värikkäät tuotteet asetetaan mustalle pinnalle ja niihin kohdistetaan valo, tuotteet näkyvät erittäin korostetusti ja voimakkaasti, hän neuvoo.

Next article