Millaista on työskennellä niin futuristisessa ympäristössä ja miten robotiikan käyttöönotto vaikuttaa prosesseihin ja tuotteisiin?

Olen työskennellyt Amazonilla jo vuosia, ja minusta oli huikeaa päästä uudistamaan toimipistettä tiimin kanssa. Siitä tuli Saksan ensimmäinen logistiikkakeskus, jossa hyödynnetään robotiikkaa! Aiemmin toimin pitkään Bad Hersfeldin toimipisteen johtajana. Olen saanut seurata myös tämän toimipisteen jatkuvaa kehitystä: enemmän tekniikkaa materiaalin käsittelyyn, uusia prosesseja ja tuotteita. Silti Winsenin robotiikkaa hyödyntävä logistiikkakeskus edustaa täysin uutta sukupolvea. Yrittäkääpä kuvitella tilannetta, jossa jokainen logistiikkakeskuksen tuote liikkuu. Nykyään tavarat tulevat poimijan luo, eikä poimijan tarvitse enää itse hakea niitä.

 

Muuttaako tämä logistiikkakeskuksen työllisyystilannetta? Miten tämä vaikuttaa työntekijöihin?

Perustimme Winseniin viime vuonna nuoren tiimin, jonka tueksi valittiin Amazonilla kokemusta hankkineita johtajia. Aloitimme kuin mikä tahansa Start-up-yritys. Koska toimistoja ei ollut, istuimme käytännössä keskellä hallia ja imimme kaiken itseemme. Sellainen on ainutlaatuista.

Ensimmäisen vuoden aikana haimme Winseniin tuhatta työntekijää. Nykyään meillä on töissä noin 1 700 henkeä. Robotiikan ja automaation ansiosta saamme logistiikkakeskuksen jokaisen neliön hyötykäyttöön. Toiminta vie vähemmän tilaa, joten pystymme tarjoamaan enemmän valinnanvaraa ja käsittelemään tilaukset nopeammin.

Tavaran vastaanoton, varastoinnin, poiminnan, lajittelun, pakkauksen ja lastauksen kaltaiset prosessit kuuluvat Winsenin arkeen siinä missä kaikissa muissakin logistiikkakeskuksissa. Kuljetusrobottien ja automaation myötä työ hoituu työntekijöiden ja tekniikan yhteisellä panoksella. Kaiken keskiössä on rajattu alue, joka on varattu hyllyjä ja kuljetusrobotteja varten. Kutsumme kuljetusrobotteja ajureiksi. Ne siirtyvät hyllyn alle, nostavat sen ylös ja tuovat työntekijälle, joka sitten varastoi tavarat tai ottaa ne käyttöön.

 

Amazonin logistiikkakeskus on työpaikkana aktiivinen ja ergonominen, mutta enää kenenkään ei tarvitse kulkea hyllyltä toiselle.

 

Minkälainen kantama roboteilla on ja mikä on niiden kantokyky? Miten robotit suunnistavat ja miten ne lastataan?

Ajurit ovat itsenäisiä ja painavat 145 kiloa. Ne pystyvät nostamaan noin 340 kilon painoisia hyllyjä. Niiden ajonopeus on hyvin hidas, ja niissä on lukuisia turvajärjestelmiä. Jos ne havaitsevat reitillään olevan esteen, ne pysähtyvät. Ne tunnistavat oman sijaintinsa lattiaan kiinnitettyjen QR-koodien perusteella. Algoritmi laskee niille parhaan mahdollisen reitin hyllyiltä työntekijöiden luo ja taas takaisin. Robotit voivat myös liikkua yhtä aikaa hyllyalueella.

 

Onko robotteihin siirtymisestä myös taloudellisia hyötyjä vai onko niiden käyttö vielä kokeiluvaiheessa?

Automatisoinnin ansiosta pystymme sijoittamaan yhä tehokkaampiin rakennuksiin ja luomaan työpaikkoja. Teemme uusia sijoituksia myös Saksassa. Elokuussa 2018 uusin kuljetusrobotteja hyödyntävä logistiikkakeskuksemme Frankenthalissa aloitti toimintansa. Amazon käyttää tätä tekniikkaa jo 25 logistiikkakeskuksessa ympäri maailman. Meillä on käytössä yhteensä yli 100 000 ajuria. Aloitimme robottien käytön logistiikassa vuonna 2012, ja sen jälkeen uusia työpaikkoja on syntynyt 300 000 ympäri maailman.

Molempia tarvitaan: asiakkaidemme tilaukset käsitellään logistiikkakeskuksissamme nopeasti juuri robotiikan ja automaation ansiosta, mutta nopeuteen vaikuttaa myös työntekijöidemme sitoutuneisuus. Ilman heitä ja heidän haluaan tuottaa paras mahdollinen asiakaskokemus emme pystyisi toimimaan näin tehokkaasti.

 

Suunnitteletteko täysin automatisoidun logistiikkakeskuksen perustamista?

Amazon osti Kivan kuusi vuotta sitten, ja opettelemme edelleen käyttämään näitä robotteja parhaalla mahdollisella tavalla etenkin asiakkaiden ja työntekijöiden kannalta. Emme osaisi kuvitellakaan täysin automatisoitua logistiikkakeskusta, jossa ei olisi yhtään työntekijää. Työntekijät ovat merkittävässä osassa myös tulevaisuudessa. Ilman motivoituneita työntekijöitä emme pystyisi tarjoamaan asiakkaillemme tällaisia palveluja.

 

Mitä digitalisaatio tarkoittaa logistiikan kannalta? Miltä logistiikka näyttää tulevaisuudessa? Miten muiden logistiikkayritysten pitäisi reagoida tähän?

Digitalisaatio tuo logistiikan ohjaamiseen valtavasti uusia mahdollisuuksia. Ja uusia prosesseja. Logistiikka on vielä lapsenkengissä, ja meillä on paljon opittavaa muilta aloilta. Siksi tarvitsemmekin työntekijöitä, jotka pitävät tätä muutosta mahdollisuutena. Kaikki uusi ja tuntematon on aina alkuun pelottavaa. Jos emme ymmärrä tai pysty ennustamaan sitä, miten innovaatiot ja teknologia vaikuttavat elämäämme, olemme tietysti huolissamme. Aivan suotta.