Tartuntataudit ja liikenneonnettomuudet ovat yhä edelleen liikematkaajan yleisimmät riskit, mutta muuttuva maailma edellyttää organisaatioilta aikaisempaa laajempaa varautumista.

Pohjoismaisille liikematkustajille ympäri vuorokauden avustuspalveluita äkillisissä hätätilanteissa tarjoavan SOS Internationalin turvallisuuspäällikkö Peter Ilstedtin mukaan tietoisuus liikematkariskeistä on lisääntynyt ja ennakoivilla toimenpiteillä niiltä pyritään myös suojautumaan aikaisempaa paremmin.  

– Sairauksiin ja tapaturmiin varautumisen lisäksi useissa yrityksissä rakennetaan skenaarioita tämän päivän mahdollisista uhkista ja päivitetään turvallisuussuunnitelmia siltä varalta, että ne käyvät toteen. Luonnonkatastrofien huomioimisen rinnalla pohditaan muun muassa strategioita mahdollisten terroritekojen aiheuttamien kriisien hallintaan.

– Silti vielä vain pieni osa liikematkustajista on vakuutettu turvallisuusuhkien varalta, Ilstedt jatkaa.  

Luonnonilmiöiden ja maailman poliittisen epävarmuuden lisäksi digitalisaation seurauksena kasvaneet tietoturvariskit kaipaavat uudenlaista huomiointia matkustuspolitiikassa.  

– Turvallisuusriskit eivät ulotukaan enää ainoastaan matkalla olevaan työntekijään, vaan myös organisaation dataan. Kyberuhat ovat yleistyvä riski, joka toteutuessaan on uhka organisaation maineelle ja jopa toiminnan jatkuvuudelle, turvallisuuspäällikkö toteaa.

 

Arviointikyvyn ylläpitäminen osaksi riskienhallintaa

SOS Internationalin asiantuntijat kannustavat huomioimaan myös väsymyksen ja tiukan aikataulun aiheuttamat riskit matkustusohjelmissa.

”Itse kukin meistä syyllistyy toisinaan ajattelemaan, että onhan tässä matkusteltu, eikä koskaan ennenkään ole mitään tapahtunut.”

– Halvimmat lennot ja tiukka aikataulu eivät välttämättä ole se kustannustehokkain ratkaisu, kun otetaan koko matkustusprosessi huomioon. Väsyneenä ajatus ei kulje ja arviointikyky pettää helpommin. Hypätään ehkä väärään taksiin tai joudutaan epäilyttävään tilanteeseen. Nopeat lentoyhteydet ja riittävä lepo pitkän matkan yhteydessä ovat sijoitus työtehon lisäksi työntekijän terveyteen. Hyvinvoinnin vaaliminen on myös taloudellinen säästö, myyntipäällikkö Jussi Tommola vinkkaa.

Valppaus on tarpeen tutuissakin kohteissa.

– Itse kukin meistä syyllistyy toisinaan ajattelemaan, että onhan tässä matkusteltu, eikä koskaan ennenkään ole mitään tapahtunut. Missä tahansa voi kuitenkin tapahtua mitä tahansa ja koska tahansa, Tommola muistuttaa.

 

Liikematkustajan tuki 24/7

Hädän hetkellä SOS International auttaa liikematkustajaa ympäri vuorokauden. Yleisimmin yhteydenotot koskevat paikallisia sairaanhoitopalveluita tai vakuutusturvan kattavuutta, mutta kriisin keskellä avustuspalveluorganisaatio voi myös esimerkiksi paikantaa katastrofialueella olevan työntekijän.

– Asiakkaamme työntekijöitä oli Floridassa liikematkalla viime vuoden lopussa hurrikaanin aikaan. Sijaintipalvelumme avulla pystyimme välittämään reaaliaikaisen tiedon työntekijöiden turvallisesta sijainnista, Ilstedt antaa esimerkin.