Suomalainen kuluttaja on oppinut kysymään tarjottavan veden alkuperää ja arvostamaan ekoloogisuutta. Vielä enemmän nyanssit kiinnostavat ulkomaalaisia ravintola-asiakkaita.

 

Vesijärjestelmällä on väliä

Porvoossa useampaa ravintolaa, bistroa ja kahvilaa pyörittävä Riku Stenros on halunnut panostaa ravintoloittensa vesijärjestelmiin niin, että kokonaisuus vastaa sekä asiakkaiden että hänen omaa vaatimustasoaan. Valitussa järjestelmässä paikallinen hanavesi suodatetaan tarjoilupulloon asiakkaan valinnan mukaan kuplilla tai ilman. Karahvimaiset lasipullot pestään astianpesukoneessa ja otetaan uudelleen käyttöön.

Stenrosin ravintoloissa vesijärjestelmän valintaan vaikutti merkittävästi pyrkimys 90 % ekologisuuteen, kaikessa missä se on mahdollista.

– Valintaan vaikuttivat järjestelmän luonnonmukaisuus, ettei tule lasiroskaa, järjestelmän ulkonäkö, brändin laadukkuus ja kaiken kaikkiaan ”magee meininki”, Riku Stenros kertoo.

Tasokkaassa ravintolassa panostetaan ruoan raaka-aineisiin, joten on pelkästään luonnollista panostaa myös veteen. Suodatettu ja jäähdytetty vesi parantaa viinin ja ruoan makua entisestään ja toisaalta puhdistaa makupaletin suupalojen välissä. Kahvilan puolella taas korostuu, mihin veteen kahvi keitetään.

– Ihmisten makuaisti on kehittynyt veden suhteen. Nyanssit pitää olla kohdallaan vaativaa kuluttajaa palveltaessa. Asiakkaille on myös tärkeää, ettei vettä ole tuotu toiselta puolelta maailmaa, eikä luontoa kuormiteta turhalla jätteellä, Riku Stenros sanoo.

 

Vesi tukee ravintolan brändiä

Riku Stenrosin ravintoloissa asiakasta ei veloiteta kuplattomasta vedestä.

– Suomalaisen on edelleen vaikea maksaa still-vedestä, vaikka se olisi suodatettua ja tarjoiltaisiin hänelle pöytään. Kuplavedestä ollaan valmiita maksamaan.

Stenrosin mukaan vesi voi tuoda asiakkaan ravintolakokemukseen lisäarvoa. Kokonaiselämykseen vaikuttavat ravintolan tyyliin sopiva, kaunis ja puhdas tarjoiluastia, sekä miten veden maku sopii tarjottaviin ruokiin ja muihin juomiin.