Tulevaisuuden markkinointi on kohdennettua, asiakasta viihdyttävää ja tehokasta. Tämän tietää myös innovatiivinen sarjayrittäjä Petri Anttila, joka on ollut vahvasti mukana kehittämässä Digital Signage -toimialaa Suomessa.

– Näyttö voi olla myymälän hyllyn sähköinen hintalappu, katukuvaa hallitseva valtava mainosnäyttö tai kaikkea siltä väliltä, Anttila selventää.

Yhteistä on tekniikka, jonka avulla sisältöä ohjataan internetin välityksellä. Sisältö voi olla informatiivistä viestintää, mainosvideoita, grafiikkaa, animaatioita, pelejä, opasteita ja karttapalveluja tai vaikka sosiaalisesta mediasta poimittuja twiittauksia.

Menestystarinoita löytyy jo useita.

Petri Anttila antaa esimerkin hotellista, jossa oltiin lopen kyllästyneitä askartelemaan käsin opasteita kokoustilojen tapahtumiin. Opasteiden tekeminen vei aikaa ja aiheutti kuluja. Ratkaisu löytyi uuden konseptin avulla, jossa opastenuolet ja nimet päivittyivät ruudulle automaattisesti hotellin varausjärjestelmän tiedon mukaisesti. Kokousvieraat kiittivät tyylikkäästä grafiikasta, jossa esimerkiksi yrityksen logo tuli hienosti esille. Hotelli säästi myös rahaa henkilöstökuluissa.

Anttila pitää tärkeänä markkinoinnin kokonaiskonseptin suunnitelua toimipaikka- tai myymäläketjukohtaisesti niin, että se tehostaa liiketoimintaa. Pelkkä näyttöjen asentaminen ei riitä, se on vasta alku.

– Suuri osa alan toimijoista tarjoaa pävitettäviä näyttöjä, mutta nämä eivät kykene auttamaan asiakasta yrityksen markkinointikonseptin suunnittelussa, hän harmittelee.

Suomessa ongelma on Anttilan mukaan tiedostettu. Muutamat yritykset tarjoavat jo koko paketin, teknologian ja kassavirtaa tukevan konseptin.

– Nykyään halutaan myös seurata livenä miten erilaiset markkinointitavat vaikuttavat asiakkaiden käyttäytymiseen, Anttila kertoo.

Tähän Digital Signage tarjoaa oivan avun. Kokonaisia konsepteja tarjoavat toimijat pystyvät luomaan tapoja mitata markkinointitoimenpiteiden vaikutusta myyntiin.

Tällöin konseptisuunnitteluun kuuluu esimerkiksi se, miten näytöt tai kalusteet sijoitetaan tilaan ja mihin näyttöjä käytetään. On mahdollista myös mitata ihmisvirtojen reittejä, ikä- ja sukupuolijakaumaa sekä tunnistaa mitä mobiililaitteita heillä on mukanaan.

Nämä tiedot taas auttavat ohjaamaan näytöiltä tarjottavaa sisältöä ja kohdentamaan viestit tehokkaammin ja liikaa ärsyttämättä. Konseptin suunnittelussa ja toteutuksessa on tärkeää ymmärtää liiketoiminnan luonne ja se, miten sitä voidaan tehostaa näyttöjen avulla.

– Digital Signage on mahdollista integroida esimerkiksi kassajärjestelmiin, jolloin tulosten mittaaminen ja toiminnan ohjaaminen onnistuvat ilman viivettä, Petri Anttila vinkkaa.