Julkkiskokki Kari ”Kape” Aihinen on kiireinen mies. Hänet maineeseen nostanut reality-ohjelma Kaappaus keittiössä pyörii viidettä kauttaan ja tekijät odottavat innolla, tehdäänkö sarjasta vielä kuudeskin kausi.

– Ohjelmalla on huikeat katsojaluvut, iloitsee Aihinen.

– Selvästi siinä on osuttu johonkin tärkeään ja itse tunnen, että se on sataprosenttisesti minun ohjelma, eli se osui ja upposi kertaheitolla.

– Toimin myös ravintoloitsijana Roster Turussa, jatkaa Aihinen.

– Lisäksi toteutan yritystapahtumien cateringeja tapahtumatuottajien kanssa yhteistyössä. Tapahtumia on ollut laajalla skaalalla Rovaniemeltä Singaporeen ja Turusta New Yorkiin, jokainen omanlaisensa.

 

Tärkein ohje: tunne asiakkaasi!

Aihisen mukaan catering on niitä itsestäänselvyyksiä, johon ei aina kiinnitetä huomiota silloin kun se toimii hyvin. Mutta mikäli se ei toimi, tilaisuus muistetaan ikävästi.

"Jos vaikkapa paahtimo promoaa uutta kenialaista kahvilaatua, täytyy myös tilaisuuden ruokalistan tukea tätä tapahtumaa."

– Onhan ruoka tärkeä mielikuvan luoja, toteaa Aihinen.

– Kokouksissa pääpaino on kuitenkin kokouksen sisällössä ja päätöksenteossa. Muut yritystilaisuudet ovat tietysti asia erikseen. Niissä ruoan rooli voi nousta suureksikin, mutta miten – se riippuu aina tilanteesta ja asiakkaasta.

Aihinen heittää esimerkin:

– Jos vaikkapa paahtimo promoaa uutta kenialaista kahvilaatua, täytyy myös tilaisuuden ruokalistan tukea tätä tapahtumaa.

Budjetointi on tärkeä asia, mutta kompromisseja joudutaan tekemään lähes aina, sillä realiteetit saattavat mutkistaa hienoiltakin vaikuttavia suunnitelmia.

 


Kari Aihinen tietää, että paras lopputulos syntyy, kun asiakkaan tarpeet ja tavoitteet ovat kunnolla selvillä.


 

Selkeys ja tunnistettavuus ovat nyt in

Aihinen ei pidä luomua eikä lähiruokaa enää erityisen trendikkäinä.

– Luomu on ollut itselleni itseisarvo jo pitkään, hankin kaikki luomutuotteeni maksimaaliseen tasoon yltäviltä kotimaisilta tuottajilta. Toki kevyempi ja vihannespitoisempi ruoka on nyt suosiossa.

– Mutta vielä suurempi suuntaus on ruoan selkeys: asiakas haluaa tietää, mitä hän syö, niin ettei hän joudu annoksen nähdessään arvailemaan, sanoo Aihinen.

– Eikä trendiruoka ole aina oikea valinta. Tässäkin mennään taas asiakas edellä: jos tilaisuudessa on vaikka bloggareita, menu on toisenlainen kuin perinteisiä aloja edustavalla herraseurueella.

Millaiset terveiset Aihinen lähettää yritystilaisuuksien ja kokousten järjestäjille?

– Ruokailun suunnitteluun kannattaa satsata aikaa, mutta meidän neljä vuodenaikaamme tuovat tiettyjä rajoitteita. Esimerkiksi ekomenu tammikuussa on vaikea toteuttaa, koska se vaatii pitkiä logistisia ketjuja ja kasvihuonetuotteita, jotka eivät ole kovin ekologisia vaihtoehtoja.

– Lyhyesti sanottuna: mitä paremmin tunnet asiakkaasi, sitä parempaan tulokseen pääsette, toteaa Kari Aihinen.