Historiallisen ravintola Savoyn pitkäaikainen keittiöpäällikkö Aihinen vannoo paitsi hyvän ruoan, myös ammattitaitoisen ja ystävällisen asiakaspalvelun nimeen.

– Vaikka ruoka olisi ravintolassa kuinka hyvää, menetämme asiakkaan, jos tarjoilija on töykeä, ruokaa täytyy odottaa kauan ja laskua vielä kauemmin. Ja lasku on sitten viimein saapuessaan vielä väärin. Ei kukaan halua tulla tuollaiseen paikkaan takaisin.

Palvelun merkitys on suuri aina siitä asti, kun asiakas astuu ravintolaan täsmälleen siihen asti, kun hän lähtee sieltä pois.

– Jos jokin menee pieleen, pyydetään anteeksi. Ei se sen mutkikkaampaa ole. Kun ravintolan henkilökunta kohtaa asiakkaan aidosti olemalla välitön ja rehellinen, asiakas saadaan palaamaan ravintolaan, Aihinen sanoo.

– Omaan ruokafilosofiaani kuuluu lisäksi ehdottomasti ruoan alkuperän selvittäminen, sekä luotettavat tavarantoimittajat. Esimerkiksi Savoyssa käytämme aina vain ja ainoastaan eläviä Oulujärven jokirapuja, joista tiedetään jopa kuka ne on kalastanut.

Tämän hetken ruokatrendejä Aihinen kuvailee pirstaloituneiksi. Ruoan alkuperän tunnistettavuus sekä sosiaalinen ja jaettava ruoka ovat jo pitkään olleet pinnalla. Maailma rakentuu ensi vuonna ruokatrendien kautta yhtenäisemmäksi – kokkien seilatessa ympäri maapalloa Australiassa tehdään skandiruokaa ja toisinpäin.

– Kasvis- ja vegaaniruokavaliot otetaan entistä paremmin huomioon, sillä ne ovat ravintoloissa nykyään enemmän kuin osa normaalia toimintamallia.

 

”Pitkäkestoisia ravintoloita työpaikoiksi mahdollisimman monelle”

Aihisella itsellään on lusikka useassa sopassa. Kolme ruokakirjaa kirjoittanut television kokkausohjelmista tuttu monitoimimies toimii Savoyn lisäksi keittiöpäällikkönä myös Helsingin ja Turun Roster-ravintoloissa.

– Roster on mutkaton ravintola ja baari, jonne pääsee nauttimaan sekä syömisestä että juomisesta viikon jokaisena päivänä. Siellä on muodollisuudet nakattu nurkkaan, mutta samalla panostamme laadukkaaseen palveluun.

Samanlaiseen konseptiin Aihinen uskoo laajemmaltikin. Hän pyrkii rakentamaan menestyviä ja pitkäkestoisia yrityksiä, jotka pystyvät palkkaamaan mahdollisimman paljon työntekijöitä.

Aihisen mukaan asiakkaita saataisiin ravintoloihin nykyistä enemmän, jos alkoholi olisi edullisempaa.

– Suomessa näin ei kuitenkaan ole, joten pitää keksiä muita keinoja. Itse uskon ravintolan pitämiseen auki viikon jokaisena päivänä. Turun Rosterissa käy paljon ihmisiä esimerkiksi sunnuntaina päivällä, Helsingissä taas saman päivän iltana. Pyhäpäivät ovat olleet kannattavia. Se on extrapalvelu asiakkaille, ja juuri tällaisia palveluita haluan heille tarjota.