Kilpailu kansainvälisten kongressien tapahtumapaikoista on kovaa. Yksi työvoitto saavutettiin, kun Euroopan allergologien vuosikokous EAACI saatiin Helsinkiin yli kymmenen vuoden yrittämisen jälkeen. Messukeskuksen toimitusjohtaja Anni Vepsäläinen kertoo tämän mahdollistuneen ennen muuta hyvällä yhteistyöllä.

– Kukaan ei pärjää yksin, mutta yhdessä kun tehdään, saadaan hyviä tuloksia aikaiseksi. Tarvitaan suomalainen tiedevaikuttaja tai alan osaaja, joka luo suhteita maailmalla ja nostaa esille Suomen ja Messukeskuksen vahvuuksia. Lisäksi Helsingin vetovoimalla on valtava merkitys, Vepsäläinen sanoo.

Messukeskuksella riittää vahvuuksia, joita maailmalla tuulettaa.

– Valttikorttejamme ovat modernit ja toimivat tilat sekä sijainti hyvien kulkuyhteyksien päässä lähellä kaikkia palveluja. Digitaalisissa palveluissa olemme edelläkävijöitä. Otimme alalla ensimmäisinä maailmassa käyttöön lisätyn todellisuuden palvelut ja olemme panostaneet erittäin laadukkaisiin ja nopeisiin langattomiin verkkoihin, jotka kuuluvat hintaan. Tänä kesänä uutuutena kongresseille otimme käyttöön isot digitaaliset näytöt sisääntuloaulassa, Vepsäläinen listaa.

Moderni Messukeskus on myös ympäristöystävällinen.

– Tuemme julkista liikennettä ja talomme on energiatehokas, mistä meidät palkittiinkin tänä vuonna. Laadukas tapahtumatalo on aina myös ympäristövastuustaan aidosti huolehtiva tapahtumatalo. Energiaviisaus on osa Messukeskuksen vastuullisuutta ja erottamaton osa toimintamme läpinäkyvyyttä. Nykypäivän vaativat ostajat osaavat arvostaa sitä, Vepsäläinen kiittelee.

 

Suomen Pasilassa koko maailma

Kuluneen kesän aikana eri kielet ja kulttuurit ovat sulautuneet yhteen Messukeskuksen kattojen alla. Viidestä järjestetystä tapahtumasta kolmessa rikottiin kävijäennätykset.

– Se kertoo, että myöskin kävijät ympäri maailman ovat halunneet tulla Suomeen, Helsinkiin ja Messukeskukseen, Vepsäläinen iloitsee.

Paitsi Messukeskukselle, kongressit ovat menestystarina myös Helsingille ja Suomelle.

– Nämä reilu 25 000 kävijää jättivät Suomeen 40 miljoona euroa. Tästä ovat hyötyneet muun muassa pääkaupunkiseudun hotellit, ravintolat ja kuljetusliikkeet, Vepsäläinen tietää.

Kävijäpalaute antaa iloitsemisen aihetta myös tapahtumien toteutuksista.

– Sen lisäksi, että olemme keränneet lähes ylitsevuotavaa kiitosta Messukeskuksesta ja henkilökunnastamme, olemme saaneet kehuja helsinkiläisistä toimijoista ylipäätään. Tämä jos mikä on parasta Suomi-PR:ää, Vepsäläinen päättää.