Viisi vinkkiä puhujan valintaan

 

  • Tiedosta tilaisuuden teema, tavoite ja kohdeyleisö
  • Mieti minkälainen puhuja sopii tilaisuuteen parhaiten
  • Tutustu puhujan suosituksiin
  • Varaa puhuja hyvissä ajoin
  • Kutsu puhuja mukaan suunnittelupalaveriin

Enbuske kehottaa miettimään, mitä tehtävää puhe voi tilaisuudessa parhaiten palvella.

– Osallistuessani tilaisuuksia edeltäviin suunnittelupalavereihin olen huomannut, että järjestäjät haluavat yleensä upottaa liian monta faktaa tai liian monta viestiä liian pieneen aikaan. Faktojen vastaanottaminen puheen kautta on kuitenkin vaikeaa. Ne eivät jää yleisön mieleen.

Puhujan tehtävä onkin inspiroida ja innostaa yleisöä, joka voi syventää tietämystään esimerkiksi tilaisuudessa jaettavan materiaalin avulla.

– Lukeminen on huomattavasti parempi tapa ottaa vastaan tilastoja ja numeroita.

Keskeiset faktat kannattaa kertoa tarinoiden kautta. Tässä on kuitenkin oltava tarkkana.

– Vuosien radiotyö on opettanut, että ihmiset intuitiivisesti huomaavat, jos joku keksii asioita omasta päästään. Hyvä puhuja kertoo vain tositarinoita. Hän ei myöskään kerro ominaan asioita, jotka ovat oikeasti tapahtuneet jollekin toiselle, eikä yritä esittää hienompaa kuin mitä on, Enbuske toteaa.

 

Hyvin valmisteltuja ihmeitä

Hyvä puhuja on valmistautunut tilaisuuteen erittäin perusteellisesti.

– Ei ole olemassa mitään taikaa, karismaa tai suoran lähetyksen ihmettä. Hyvä puhuja on miettinyt kaiken erittäin tarkasti. Näyttää siltä, kuin hän keksisi asiat lennossa, mutta aivan kaikki on harkittua. En ole koskaan mennyt mihinkään puhetilaisuuteen tai radiolähetykseen kirjoittamatta ja käsittelemättä etukäteen sitä mitä aion sanoa. Itse tilaisuudessa paperia ei enää tarvita. Mitään salaisuutta ei siis ole, vaan ihmeet ovat seurausta tuntikausien valmistelutyöstä.

Yleisön saa mukaansa yksinkertaisin keinoin.

– Puhujan on huomioitava se, kenelle hän puhuu. On tiedettävä etukäteen, minkälainen kuulijakunta on. On hyvä käydä lävitse yleisimpiä alan keskusteluja. Hyvä puhuja välttää pahimmat kliseet, eli ne havainnot ja asiat, joita kuulijat ovat tottuneet aina ensimmäisenä omasta alastaan kuulemaan, Enbuske toteaa.

 

Välinpitämättömyys pahin virhe

Enbuske toteaa suomalaisten kehittyneen puhujina paljon. Puheen rakenne hallitaan ja puheita pidetään henkilökohtaisella otteella.

"Julkkispuhujat ovat valmistautuneet hyvin, tietävät kenelle puhuvat eivätkä ole ylimielisiä"

– Ihmiset ovat alkaneet valmistautua puheen pitämiseen miettimällä muutakin kuin faktoja.

Julkkispuhujista Enbuskella on napakka mielipide.

– Valitetaan, miksi samat henkilöt ovat joka paikassa puhumassa. Fakta on se, että nämä ihmiset ovat hyviä puhumaan. He ovat valmistautuneet hyvin, tietävät kenelle puhuvat eivätkä ole ylimielisiä.

Puhujan ei Enbusken mielestä tarvitse hävetä jännittämistä.

– Epämiellyttävintä on, jos puhujasta välittyy ylimielisyys ja asenne, ettei tilaisuus kiinnosta piirun vertaa. Rutinoituminen tekee joistakin huonompia puhujia: valmistelutyötä ei tehdä huolella ja esiintymisestä tulee laiskempaa. Jännitys sen sijaan ei haittaa. Jännitys itseasiassa tekee ihmisistä parempia puhujia. Se pakottaa valmistautumaan todella huolellisesti.