Etusivu » Digitalisaatio » Rokotusajanvarausten automatisointi vapauttaa henkilökunnan aikaa
Sponsoroitu

Ajanvarauslupa vahvistaa välittämisen tunnetta perusterveydenhuollossa. Porin perusturvan alueella asiakas saa itse päättää, minne hän menee rokotettavaksi ja milloin. Sen mahdollistaa nopea ja tietoturvallinen rokotusajanvarausjärjestelmä. 

Julkisen terveydenhuollon parissa toimitaan rajallisten resurssien parissa. Koronarokotteita ja rokotusaikoja on ollut saatavilla rajoitettu määrä, ja sama tilanne tulee olemaan syksyn influenssarokotteiden kanssa. Porissa käytössä olevan rokotusjärjestelmän robotiikka järjestää rokotusaikoja halukkaille heidän perussairauksiensa ja riskiryhmänsä mukaisessa järjestyksessä, THL:n edellyttämällä tavalla. Automaatio mahdollistaa suurien rokotusjoukkojen käsittelyn. 

Tyytyväisiä kuntalaisia

Porin perusturvan kokemukset järjestelmän käytöstä koronarokotuksissa ovat olleet kannustavia, ja rokotuskattavuus on korkealla tasolla. 

– Ajanvarauksen helppous saattaa olla tässä taustalla. Kun asiakas voi itse valita rokotusaikansa, peruutukset jäävät vain muutamaan prosenttiin. Kuntalaiset ovat olleet tyytyväisiä, kun heitä on informoitu ja tarvittaessa muistutettu, eikä aika kulu jonoissa, Porin perusturvan talouspäällikkö Ilkka Manninen kertoo.

Kolmen IT-alan yrityksen, Vitec Acuten, Movendoksen ja Festum Softwaren, yhdessä tekemä järjestelmäkokonaisuus mahdollistaa rokotusasiakkaan asioinnin verkossa. Asiakas pääsee rauhassa tutkimaan itselleen parhaita vaihtoehtoja silloin, kun se hänelle parhaiten sopii. 

Järjestelmän avulla sairaanhoitopiirit ja kaupungit voivat tehokkaammin ohjata resurssejaan. 

– Pallo on potilaalla ja riittää, että hän ilmoittaa halukkuutensa influenssarokotukseen. ACUTE-potilastietojärjestelmä ilmoittaa tekstiviestillä, kun ajat ovat varattavissa, ja muistuttaa omasta varauksesta myöhemmin, kertoo Jyri Mäkinen Vitec Acute Oy:stä. 

Helppokäyttöinen järjestelmä tehostaa sekä ammattilaisten että kuntalaisten toimintaa. 

– Kaikilla laitteilla toimiva palvelu ohjaa asiakasta oikeaan suuntaan: asiakas saa tiedon, miten toimia ja mitä tapahtuu seuraavaksi, sanoo Movendos Oy:n Arto Leppisaari

Hoitohenkilökunnan aika vapautuu 

Aiemmin perusturvan henkilökunnan aikaa kului tuhansiin puheluihin. Rokotusajanvarauksen käyttöönotto vapautti henkilöstöä varsinaisiin rokotuksiin ja muuhun hoitotyöhön. 

– Hoitajat ovat tyytyväisiä helppokäyttöiseen järjestelmään. Arvioimme, että noin 80 prosenttia rokotettavista pystyy asioimaan itsenäisesti käyttäen sähköistä ajanvarausta. Näin ollen ne, jotka tarvitsevat enemmän tukea tai tietoa, pääsevät puhelimitse paremmin läpi, kun linjat eivät ole tukossa. Kun sekä asiakas- että henkilökuntakokemus ovat korkealla, viivan alle jää paljon positiivista, kiittelee Manninen.

Rokotuskampanjat voidaan suunnitella tarkkaan etukäteen, jolloin ennakointi helpottaa työmäärän tasaamisessa. 

– Kannattaa hyödyntää tätä mahdollisen kolmannen koronarokotuskierroksen osalta. Lisäksi samaa järjestelmää voi tarvittaessa laajentaa muihinkin eri rokotuskäyttötarkoituksiin myöhemmin, lupaa Mäkinen.

Järjestelmän käyttöönotto on nopeaa. Teknisesti käyttö voidaan aloittaa viikossa, kunhan tarvittavat esivalmistelut on tehty. 

– Järjestelmä oli meillä pystyssä reilussa kuudessa viikossa aloituspalaverista. Se oli sujuvaa, kun kaikki kokonaisuuden osapuolet olivat sitoutuneita ammattilaisia, Manninen kiteyttää.

Automatisoi ajanvaraus ja vapauta aikaa työlle!

Rokotusajanvaraus on kokonaisuus:

• Halukkaat influenssarokotteen ottajat ilmoittautuvat rokotukseen.  

• Vitecin ACUTE on A-luokan potilastietojärjestelmä, joka lähettää rokottajan nimissä ajanvarausluvan sekä muistutuksen varatusta ajasta terveydenhuollon määrittelemänä ajankohtana, yleensä edellisenä päivänä. 

• Kuluttaja käyttää Movendoksen ajanvarausjärjestelmää, jossa ajan varaamisen lisäksi on mahdollisuus myös peruuttaa aika.

• Festum Softwaren robotiikka tuottaa vastaanottajalistat, joille ennakko- ja kutsuviesti lähetetään rokotusryhmien mukaisessa järjestyksessä. 

Next article