Etusivu » Älykäs kauppa » Kivijalasta verkkokauppaan ja maailmalle
Sponsoroitu

Ismo Ruotsalainen

toimitusjohtaja, Pulse247 Oy

Suomalaiset käyttävät enenevissä määrin rahaa verkko-ostoksiin. Uuden myyntikanavan myötä verkkokauppa avaa pitäjälleen myös uusia markkinointimahdollisuuksia.

Verkko-ostosten määrä on jo pitkään ollut selvässä kasvussa, ja Suomen verkkokaupan liikevaihto paisunut vuositasolla useaan miljardiin euroon. Pulse247 Oy:n toimitusjohtaja Ismo Ruotsalainen arvioi verkkokaupan avaavan olemassa olevalle myymäläliiketoiminnalle paitsi toisen myyntikanavan, myös aiempaa laajemmat kotimaiset markkinat sekä samalla toimivan kanavan kansainväliseen liiketoimintaan.

– Avainsana on nimenomaan valmis myymäläliiketoiminta, sillä se tarjoaa huomattavia etuja verkkokaupan perustajalle. Olemassa oleva tuotevalikoima ei vaadi pohdintoja siitä, mistä tuotteet hankitaan tai mitä tuotteita kaupassa myydään.

Verkkokaupan perustaminen myymälän tueksi alkaa loogisesti tuotteiden lisäämisestä verkkokauppaan – eli käytännössä tuotteiden dokumentoinnista. Ruotsalaisen mukaan yhtenä kivijalan etuna on olemassa oleva varasto, jota voidaan integroidun kassaratkaisun avulla hyödyntää myös verkkokaupasta myytäessä.

– Tällöin molemmat myyntikanavat käyttävät samaa varastoa, ja tuotteiden saldot ovat aina ajan tasalla. Tuotteen loppuessa myymälän varastosta sen saatavuus päättyy myös verkkokaupan puolella.

Perusta verkkokauppa myymälän tueksi

Paitsi verkkokaupan käyttöönottoon myös myynnin käynnistämiseen ja toiminnan laajentamiseen saa apua parhaimmillaan suoraan palveluntarjoajalta, kuten kotimaiselta MyCashflow-verkkokauppapalvelulta.

– Tuotteiden lisäksi verkkokauppa vaatii myös maksutavat, jotka on nykyään integroitu useimpiin verkkokauppa-alustoihin. Näin verkkomaksupalvelun tilaus ja käyttöönotto on luonteva osa verkkokaupan käyttöönottoa, Ruotsalainen toteaa.

MyCashflow’ssa on kattava integraatio muun muassa Klarna Checkoutiin, joka sisältää paitsi kattavat maksutavat myös täydellisen kassaratkaisun sujuvan verkko-ostamisen tueksi. Tilausten käsittelyä ja toimittamista silmällä pitäen logistiikkakumppani, kuten Shipit, Posti, Matkahuolto tai Unifaun tarjoaa laajan toimitustapavalikoiman verkkokaupan loppuasiakkaiden valittavaksi.

– Verkkokauppaan yhdistettynä toimitukset siirretään sähköisesti suoraan logistiikkakumppanille – lähetyksen yhteydessä tehtäväksi jääkin oikeastaan vain esitäytetyn osoitelapun tulostaminen ja liimaaminen lähetykseen, Ruotsalainen jatkaa.

Laajempi markkina-alue ja valmius kansainvälistymiseen MyCashflow’n avulla

Uuden myyntikanavan myötä verkkokauppa tarjoaa kivijalkakaupalle kanavan laajentumiseen uusille markkinoille, ja potentiaalisia asiakkaita tavoitetaan huomattavasti laajemmalla maantieteellisellä alueella. Ruotsalainen lupaileekin, että verkkokaupan avulla olemassa oleva kivijalkakauppa voi odottaa kasvua liiketoiminnalleen.

– Digimainonta tavoittaa perinteistä mediaa kustannustehokkaammin potentiaalisia asiakkaita, jotka ovat tottuneet tilaamaan tuotteet verkosta.

Laajentuminen ulkomaille vaatii kuitenkin vähintään jonkinasteista verkkokaupan lokalisointia, jolla tarkoitetaan kaupan kielen lisäksi esimerkiksi kohdemarkkinan asiakkaille soveltuvien maksu- ja toimituspalveluiden käyttöönottoa.

MyCashflow’lla kaupan tuotetietoja voidaan hyödyntää myös uusien kauppaversioiden tuotevalikoimana ilman tuotteiden uudelleen syöttämistä tai kopiointia erillisiksi tuotteiksi, Ruotsalainen sanoo. 

Asiantuntija muistuttaa verkkokaupan kansainvälistymisen olevan aina oma projektinsa. Kuitenkin esimerkiksi Google Shopping -tuotemainonta onnistuu jo suoraan MyCashflow-verkkokaupan hallinnasta useille eri markkinoille.

– Verkkokaupankäynnin kontekstissa markkinat voidaankin nähdä markkinointikanavina erillisten liiketoimintojen sijaan. MyCashflow’lla verkkokauppias saa tukea paitsi alustan käyttöön, myös palveluita verkkokaupankäynnin markkinointiin ja kasvattamiseen.

Tutustu suosittuun kotimaiseen MyCashflow verkkokauppapalveluun >>

Next article