Etusivu » Yritystoiminta » Se on vaan tyhmää olla ulkoistamatta IT:tä
Sponsoroitu

Lähes kaikki suuremmat yritykset ovat jo ulkoistaneet operatiivisen IT:n, eli IT:n ylläpidon ja tukipalvelut. Pienille ja keskisuurille yrityksille resurssien kohdentaminen oikein on vielä tärkeämpää.

– Joissain pk-yrityksissä IT:n ulkoistukseen liittyy oletuksia ja myyttejä, jotka jarruttavat yrityksen mahdollisuutta päästä kiinni kustannussäästöihin, teknologiseen kehitykseen ja tehokkuuden lisäämiseen. Sitkein ja ehkä kaikista virheellisin myytti lienee IT:n ulkoistuksen johdosta laskeva palvelu- ja loppukäyttäjätyytyväisyys. Teettämämme tutkimuksen mukaan IT:n ulkoistaneiden yritysten työntekijät ovat huomattavasti tyytyväisempiä IT:n toimivuuteen kuin yrityksissä, joissa se hoidetaan edelleen omin voimin, kertoo kasvujohtaja Jani Virtanen, Midpointed Oy.

– Usein ulkoistustarjouspyynnön taustalla on joko haasteet nykyisen ulkoistuskumppanin kanssa tai se, että IT-päällikkö vaihtaa työpaikkaa. Olisi tärkeää murtaa myytti, missä IT:n ulkoistus alkaa aina ongelmien kautta. IT:n ulkoistus pitäisi nähdä sellaisena kuin se on – mahdollisuutena liiketoiminnan kehittämiseen, painottaa asiakkuusjohtaja Tomi Keränen.

Toimiva IT on yrityksen verenkierto. Jos veri ei kierrä 24/7, liiketoiminta ei ainoastaan kärsi, vaan se pysähtyy. Kun yrityksen omat IT-osaajat keskittyvät operatiivisen IT:n pyörittämiseen, heidän aikansa ja fokuksensa ei riitä teknologisten kilpailutekijöiden ja innovaatioiden kehittämiseen.

Siirtyminen pilviaikaan ja hybridityöhön ovat yhdessä suurin sekä teknologinen etää työtapojen muutos viimeiseen 30 vuoteen. Ne muotoilevat IT-tarpeita ja kehittämistä kaiken kokoisissa yrityksissä. Tuki- ja neuvontapalveluiden tarve kasvaa, kun uutta pilviteknologiaa, -sovelluksia ja työtapoja otetaan jatkuvasti käyttöön sekä fyysinen, kysy kollegoilta -ulottuvuus katoaa. Kasvaneiden tarpeiden hoitaminen yrityksen sisällä on entistä haastavampaa.

– Tietoturvan tarve on kasvanut räjähdysmäisesti. Infran siirtyminen pilveen ja ihmisten etätöihin on avannut tietomurroille Pandoran lippaan, sanoo Keränen.

Teemme työstä parempaa!

Vaikka yksi syy ulkoistamiseen on säästöt verrattuna omaan IT:hen, hintalappu ei saa olla tärkein päätöskriteeri ulkoistuskumppanin valinnassa. Tärkein valintakriteeri on loppukäyttäjien kokemus ja palvelun kattavuus.

– Meillä ulkoistus ei tarkoita vain sitä, että takaamme IT:n teknisen toimivuuden, tuen ja tietoturvan. Viemme sen paljon pidemmälle: opastamme ja tuemme asiakkaitamme moderneihin työtapoihin siirtymisessä sekä automatisoimme turhauttavia rutiinitöitä. Hoidamme asiat palvelemalla. Jos asiakkaan IT:ssä on paljon ongelmia, me emme saa siitä rahaa. Asian pihvi on ratkoa asiat ennen kuin ongelmia syntyy. Olemme samalla puolella pöytää asiakkaan kanssa, tuomme lisää työaikaa, Keränen sanoo.

– Koska todelliset hyödyt ja kilpailuedut eivät synny IT:ssä hokkuspokkuksilla, vaan ajan yli ja pitkäjänteisellä tekemisellä, työmme on luottamusta ja palvelua, Virtanen summaa.

Jos haluat vertailla kuinka paljon edullisemmaksi tai kalliimmaksi kokonaisvaltainen IT-ulkoistus tulisi verrattuna omaan IT-osastoonne, käy kokeilemassa IT-ulkoistuksen säästölaskuria!

Haluatko nostaa kilpailuetujasi?

Next article