Yrittäjä ja suunnittelija Katja Mäntykoski Suunnittelimosta kertoo suunnittelun lähtevän myymälän pohjasta sekä toimivasta asiakaskierrosta. Mitä kauemmin asiakas viettää myymälässä aikaa, sitä enemmän asiakas myymälästä ostaa. Mäntykoski kuitenkin muistuttaa, että:

- Vaikka suunniteltaisiin maata mullistavan hienoa, niin se ei elämyksellisyydestä huolimattakaan poista hyvän ja asiantuntevan asiakaspalvelun merkitystä.

Myymälää suunnitellessa huomioon otetaan missä myymälä sijaitsee ja miten se näkyy ulospäin. Tärkeää on, että käytetyt kalusteet ovat tarkoituksenmukaisia myytäville tuotteille. Hyllyjen säädettävyydellä on merkitystä, kun tavoitellaan runsasta ilmettä. Hyllyjen säädettävyys helpottaa myös tuotteiden esillelaittoja.

”Monikanavaisuus ja somemarkkinointi ovat nostaneet päätään ihan valtavasti.”

Valaistuksella on Mäntykosken mukaan myymälän ilmeen kannalta äärimmäisen suuri merkitys. Samalla valaistus on asia, joka on monesti retuperällä. Rakentamisvaiheessa ei vielä tiedetä, minkälaisia myymälöitä rakennukseen on tulossa. Kun erilaisten myymälöiden valaistustarpeet ovat keskenään erilaisia, on seurauksena, että valaistus on lähtökohtaisesti puutteellinen. Myös näyteikkunat ovat useimmiten Suomen oloihin liian pimeitä.

Mäntykoski kertoo, miten monikanavaisuus ja somemarkkinointi ovat nostaneet päätään ihan valtavasti. Haasteena on saada monikanavainen markkinointi ja myymäläsuunnittelu kulkemaan käsi kädessä johdonmukaista teemaa seuraten. Suomessa Mäntykosken mukaan aletaan heräämään siihen, että sosiaaliseen mediaan tuotettua sisältöä kannattaa hyödyntää myös myymälöissä. Sisällön tuominen myymälään, vaikkapa digitaalisten näyttöjen avulla, on kuitenkin vielä lastenkengissä.

- Myös myymälöiden hyödyntäminen sosiaalisen median sisällöntuotannossa on puutteellista. Kivijalkamyymälöitä voidaan hyödyntää sosiaalisen median sisällöntuotannossa vaikkapa esillelaitoista tai näyteikkunoista otettujen kauniiden ja tunnelmallisten kuvien muodossa, Mäntykoski kertoo.