Etusivu » Kaupan alan tulevaisuus » Yrittäjä ja Visualistit ry:n puheenjohtaja: “Visuaalinen markkinointi maksaa itsensä takaisin”
Markkinointi

Yrittäjä ja Visualistit ry:n puheenjohtaja: ”Visuaalinen markkinointi maksaa itsensä takaisin”

Kuva: Getty Images

Visuaalinen markkinointi on asiakkaan ostamisen helpottamista ja palvelemista tuotteiden kaupallisen esillepanon avulla.

Yrittäjä ja Visualistit ry:n puheenjohtaja Anna Juusela kertoo, että visuaalinen markkinointi on myös enenevissä määrin elämyksen tuottamista.

Myymälä on paikka, jossa asiakkaalle tarjoutuu mahdollisuus kokea brändiä. Kauppojen fyysiset tilat ovat Juuselan mukaan tulevaisuudessa entistä enemmän kokemusten tarjoamista varten. Myymälöistä löytyy jo nyt niin virtuaalilaseilla varustettua liukumäkeä kuin skeittiparkkiakin.

Jo sisäänostoja suunniteltaessa ja tehtäessä tulisi varmistaa, että tuotteille löytyy myymälästä paikka.

Visuaalinen markkinointi ei kuitenkaan rajoitu pelkkään fyysiseen myymälään ja sen näyteikkunoihin, vaan visuaalisen markkinoinnin osana ovat kaikki ne kanavat, joissa asiakas kohtaa brändin. Etenkin kampanjat tulisi rakentaa niin, että sama visuaalinen ilme kulkee sosiaalisesta mediasta verkkokaupan kautta myymälään asti. Verkkokauppiaat voivat puolestaan harkita pop-up -myymälöihin perustuvia kampanjoita.

– Kalusteratkaisut ja sisäänosto ovat tärkeässä roolissa. Jo sisäänostoja suunniteltaessa ja tehtäessä tulisi varmistaa, että tuotteille löytyy myymälästä paikka, Juusela valistaa.

Lue myös: Myymäläsuunnittelun merkitys kivijalkakaupalle

Tärkeitä ovat myös käyttöyhteystuotteet ja tavoitteellisuus. Käyttöyhteystuotteiden hyödyntäminen on käytännössä sitä, että housujen vierestä löytyy housuihin yhteensopiva vyö, tai astioiden vierestä astioihin sopivia serviettejä. Tavoitteellisuudella tarkoitetaan euromääräisiä tavoitteita. Liikevaihdon kasvutavoite hajotetaan vuositasolta kuukausi-, viikko- ja päivätasolle. Lisäksi kasvutavoite pyritään jakamaan eri tuotteiden kesken. Tällöin yksittäiselle myyjälle aukeaa, mihin visuaalisella markkinoinnilla tarkalleen ottaen pyritään.

Tapauskohtaiset erot ovat Juuselan mukaan myös hyvä ottaa huomioon. Rautakaupassa asioinnin tulee olla selkeää ja nopeaa, kun taas Ikean tyyppisessä myymälässä asioiva asiakas hakee usein myös inspiraatiota.

Suomessa visuaaliselle markkinoinnille on tilausta. Juuselan mukaan Helsingissäkään ei tarvitse mennä kovinkaan pitkälle nähdäkseen, miten heikossa tilassa visuaalinen markkinointi Suomessa on. Visuaalisen markkinoinnin hyödyt liiketoiminnan tuottavuuteen on valitettavan monelle kauppiaalle edelleen hämärän peitossa.

Next article