Kaikki lähti Vincitin perustajan Mikko Kuitusen ajatuksesta luoda työpaikka, johon ei v*ta lähteä maanantaiaamuna töihin.

Siellä uskotaan vahvasti siihen, että tyytyväiset ja motivoituneet työntekijät saavat asiakkaatkin tyytyväisiksi, eikä ihmisiä tarvitse johtaa ylhäältä käsin.

Yrityksessä on rento ja hyvä fiilis tehdä töitä – sen näkee jo vaikkapa työntekijöiden kirjoittamista blogiteksteistä. Kaikki lähti Vincitin perustajan Mikko Kuitusen ajatuksesta luoda työpaikka, johon ei v*ta lähteä maanantaiaamuna töihin.

Muutaman hengen kokoinen start-up perustettiin 2007, ja tällä hetkellä työntekijöitä on noin 350. Suurimmat toimipisteet ovat Tampereella ja Helsingissä, pienemmät sijaitsevat Savonlinnassa ja Piilaaksossa. Seuraava toimisto avataan Turkuun.

Ihminen on kokonaisvaltainen paketti

Varsinaisia hallinnollisia esimiehiä ei yrityksessä ole, vaan käytännön arkea ovat projektikohtaisesti koottavat pienet tiimit. Hyvinvointi ei ole irrallaan asiakasprojekteista, vaan arjessa tuetaan työtyytyväisyyttä luomalla projektille mahdollisimman positiiviset lähtökohdat.

Jokainen työntekijä on yksilö, jolla on erilaiset tarpeet. Kaikille perinteinen työn tekemisen malli ei sovi. 

− Kannustamme esimerkiksi miettimään, millainen työaika omaan elämäntilanteeseen sopii. On vapaus organisoida ja määritellä omaa ajankäyttöään, jotta työ tulee parhaalla mahdollisella tavalla tehtyä. Myös lomista neuvotellaan joustavasti, henkilöstöjohtaja Johanna Pystynen sanoo.   

Ajatuksena on, että ei ole erikseen työhyvinvointia, vaan työ ja vapaa-aika vaikuttavat toisiinsa. Jos treeni sujuu parhaiten keskellä päivää, niin sen voi tehdä silloin. Vincit on myös järjestänyt omia, yhteisiä treeniprojekteja.

Työpaikan hyvästä hengestä kertoo sen vahva luottamus työntekijöihin ja johtamisnäkökulman muutos.

Kotiasioillakin on suuri merkitys. Työtyytyväisyyskysely lähetetään koko perheelle.

− Meillä tuetaan myös perheitä: pikkulasten unikoulu on osoittautunut todella suosituksi palveluksi. Kyllähän se vaikuttaa työntekijän jaksamiseen, jos kotona ei nukuta yöllä! On myös lastentarvikelainaamoa ja koko perheen valmennustapahtumissa on järjestetty lastenvahdit.  

Loppukäyttäjälähtöinen ajattelu johtamisessa

Työpaikan hyvästä hengestä kertoo sen vahva luottamus työntekijöihin ja johtamisnäkökulman muutos. Esimerkkinä tästä voi mainita erään ison asiakasmuutoksen takia pidetyt niin sanotut positiiviset YT-neuvottelut. Vähennysten sijaan mietittiinkin, miten voitaisiin palkata 10 uutta ihmistä. Koko henkilöstön potentiaali otettiin käyttöön ja se sai tiimeissä suunnitella, miten tähän päästään. Uusia bisnesmahdollisuuksia voi avautua yllättäviä reittejä, ei aina jäykän strategian kautta, Pystynen huomauttaa. 

Sen sijaan, että HR arvailee tarpeita tai johtajat tarjoavat samoja ratkaisuja kaikille, Vincit on kehittänyt oman työkalun, Leadership as a service, jota on pilotoitu jo muuallakin. 

Pystysen mukaan Vincitillä johtamisessa vallitsee käyttäjälähtöinen ajattelu. Se ei perustu esimiesten tekemiin olettamuksiin, vaan tilanne on käännetty toisin päin: mitä loppukäyttäjät eli työntekijät tarvitsevat voidakseen tehdä työnsä hyvin?

Työkalun avulla jokainen voi tunnistaa omia tarpeitaan ja räätälöidä oman työn johtamisen tueksi sopivan palvelupaletin.

− Digitaalisuus ei ole tässäkään itseisarvo, mutta sen avulla on pystytty tekemään asioiden väliset suhteet näkyviksi. Lisäksi sen kautta voidaan helpottaa tarpeiden tunnistamista ja sopivan tuen löytämistä − siis itsensä johtamista. 

Elämme IT-maailmassa, joka muuttuu koko ajan. Silloin viisasta on myös jatkuva suunnan arviointi ja sen vaihtaminen, jos tarvetta on, Pystynen summaa.  

Vincitin viisi vinkkiä parhaan työpaikan luomiseen:

 

  1. Halu luoda hyvä työpaikka, jonne työntekijät lähtevät mielellään myös maanantaiaamuna
  2. Kaikki työntekijät ovat erilaisia, yksilöllisellä johtamisella saa parhaan potentiaalin esiin
  3. Ihminen on kokonaisuus, ei ole erikseen työhyvinvointia
  4. Johtaminen on parhaimmillaan sellaisen ympäristön luomista, jossa ihmiset pystyvät johtamaan itse itseään
  5. IT-alalla kaikki muuttuu koko ajan – kysy joka päivä, vastaavatko johtamismallisi tämän päivän tarpeisiin