Kotimaiset verkkokaupat toimivat markkinassa, jossa kilpailua kiristävät voimistuvat kustannuspaineet, toimitusodotukset ja kansainväliset toimijat.
Verkkokaupan kasvua ohjaavat tällä hetkellä ennen kaikkea kannattavuus ja kyky vastata globaaliin kilpailuun. Kaupan liiton edunvalvontajohtaja Simo Hiilamo näkee EU:n ulkopuolisten verkkotoimijoiden aseman keskeisenä kysymyksenä.
– Kilpailu vääristyy, kun EU:n ulkopuoliset alustat välttyvät velvoitteilta, joita kotimaisten verkkokauppojen on noudatettava. Vaikutukset näkyvät myös verotuloissa, joiden menetykset ovat vuositasolla merkittäviä.
Logistiikan merkitys kasvaa samalla, kun kuluttajien odotukset nopeista ja ennustettavista toimituksista vahvistuvat. Arjesta käsin verkkokaupan kehitystä tarkasteleva Keskisen Kellon toimitusjohtaja Janne Sorakivi kuvaa muutosta kokonaisvaltaiseksi.
– Logistiikka ei ole enää taustatoiminto, vaan verkkokaupan kriittisin kilpailuetu. Suomessa korostuu myös noutopistetoimitusten suosio, joka muokkaa palvelurakennetta ja tuo omat haasteensa kapasiteetin hallintaan.
Tätä kokonaiskuvaa täydentää Hiilamon havainto kustannuspaineista.
– Moni kotimainen toimija ihmettelee myös rahti- ja toimituskustannusten epäsuhtaa, sillä ulkomailta Suomeen tilaaminen koetaan usein halvemmaksi kuin Suomesta ulkomaille.
Teknologian hyödyntäminen erottaa voittajat
Sekä Hiilamo että Sorakivi nostavat automaation ja tekoälyn verkkokaupan seuraavan vaiheen avaintekijöiksi. Varastojen robotiikka, automaattiset keräilyjärjestelmät ja tekoälyn tuki ennustamiseen parantavat tehokkuutta ja toimitusnopeuksia.
– Teknologiat mahdollistavat skaalautuvuuden ja vahvistavat suomalaisten verkkokauppojen kilpailukykyä, Hiilamo että Sorakivi tiivistävät.
Kansainvälisessä kilpailussa suomalaiset verkkokaupat tarvitsevat myös strategisia kumppanuuksia ja vahvaa erikoistumista. Sorakiven mukaan voittajia ovat ne, jotka pystyvät yhdistämään nopeuden, kustannustehokkuuden ja läpinäkyvät toimitukset.
– Tuotteiden liikkuminen määrittää nyt sen, kuka kasvaa ja kuka jää jälkeen. Ratkaisevimmaksi tekijäksi muodostuu koko toimitusketjun kyky toimia ilman katkoksia.