Skip to main content
Etusivu » Logistiikka » Käyttövoimasiirtymässä huomioitava kilpailukyvyn säilyttäminen
Ympäristöystävällinen logistiikka

Käyttövoimasiirtymässä huomioitava kilpailukyvyn säilyttäminen

Raskaan kaluston käyttövoimasiirtymää haastavat erityisesti pitkät etäisyydet ja vaativat sääolosuhteet, sanoo Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n toimitusjohtaja Anssi Kujala. Kuva: Kimmo Brandt

Suomen kansallisessa energia- ja ilmastostrategiassa linjataan liikennesektorin päästövähennystavoitteeksi 50 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Raskaan liikenteen käyttövoimasiirtymä edellyttää merkittäviä investointeja jakeluinfrastruktuuriin ja kuljetusten kustannusvaikutusten huomioimista myös tilaajatahoilla.

– Suomea pitää liikkeessä 90 000 kuorma-autoa, joista 34 000 ammattimaisessa ajossa. Näistä noin 190 on sähkökuorma-autoja ja kaasulla kulkee reilut 900. Raskaan kaluston käyttövoimasiirtymää haastavat erityisesti pitkät etäisyydet ja vaativat sääolosuhteet, sanoo Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n toimitusjohtaja Anssi Kujala.

Kujala toteaa, että käyttövoimasiirtymässä on oltava malttia.

– Nyt on varmistettava toimintaedellytykset, investointikyky ja kannattavuus myös dieselkalustolla operoitaessa. Ammattidiesel on yksi keino huolehtia logistisesta kilpailukyvystä. Se on keskeinen osa sitä poliittista päätöstä, jolla päästökauppa on Suomessa päätetty ottaa käyttöön vuonna 2027.

Latausinfrastruktuuriin panostettava

Pitkämatkaiseen tavaraliikenteeseen vaadittavan latausinfrastruktuurin luominen Suomeen on Kujalan mukaan haastavaa. Sähköautojen käyttäminen on mahdollista vain, jos latausinfra on riittävä.

– Nyt EU:ssa arvioitavana olevan kansallisen jakeluinfraohjelman mukaan meillä pitäisi olla 60 kilometrin välein latausinfraa tiestömme ydinverkolla. Tarvitsemme sekä yksityisen että julkisen sektorin yhteistyötä, investointeja ja kaavoituskysymysten huomioimista.

Käyttövoimasiirtymän kustannusvaikutukset askarruttavat kuljetusalan yrittäjiä. Kysymyksiä ei tarvitse ratkoa yksin.

– Tukea saa niin tekoälypohjaisista kustannuslaskentatyökaluista, kuten SKALin Skalkulaattorista ja päästölaskentakonfiguraattorista kuin koulutuksistammekin.

Kujala peräänkuuluttaa lopuksi tilaajien vastuuta käyttövoimamurroksen onnistumisessa.

– Yksikään kuljetusalan yritys ei voi toimia tappiollisesti. Kuljetussopimuksissa ja tuotteiden hinnoissa on huomioitava eri käyttövoimien väliset kustannuserot. Kuljetuksien tilaajien on tiedostettava tämä, jos haluavat edistää oman toimintansa päästövähennyksiä.

Lue lisää: skal.fi/ajankohtaista/webinaarit

Next article