Skip to main content
Etusivu » Digitalisaatio » Ville Tolvanen: ”Digitalisaatiosta tulee vihdoinkin totta”
Digitalisaatio

Ville Tolvanen: ”Digitalisaatiosta tulee vihdoinkin totta”

Digitalisaatio on älyn ja tiedon vallankumous, mutta muutosjohtamisen suurin haaste. Kuva: Sam Jamsen

Tänä vuonna digihankkeita tehdään aivan kaikkialla. Muutamassa vuodessa digitalisaatio on mennyt harppauksin eteenpäin ja digitalisaatiosta tulee vihdoinkin totta.

Tulevana vuonna painopiste siirtyykin sähköistämisestä ja yksittäisistä palveluista aitojen hyötyjen saavuttamiseen muutosjohtamisen avulla.

Aito digitalisaatio tarjoaa enemmän ja parempaa vähemmällä. Se tarkoittaa vanhojen toimintamallien korvaamista uudella ajattelulla ja tekemisellä. Tarjolla on uutta liiketoimintaa, kasvua ja tehostamista samanaikaisesti. Parhaimmillaan saavutetaan yritystoiminnan todellinen huippusuoritus, positiivinen kasvukierre, jossa asiakastyytyväisyys ja tulos kasvavat samanaikaisesti.

Mikään ei muutu, jos kukaan ei suutu. Muutosjohtamiseen tarvitaan 1. hyvä, konkreettinen visio muutoksen myymiseksi, 2. organisaation laajuinen kehityshanke, 3. joustava sisäinen muutostoimisto ja 4. tiekartta, joka tarjoaa onnistumisia nopeasti. Sokerina pohjalla on tietysti sitoutuminen uuteen ajatteluun ja tulosten paraneminen.

Digitalisaatio on älyn ja tiedon vallankumous, mutta muutosjohtamisen suurin haaste.

Tieto vihaa siiloja. Data ei rikastu, jos tietoa ei synnytetä, jaeta ja jalosteta yhdessä. Alusta- ja verkkotalouden ajattelu pohjaa tiedon hyödyntämiseen kaikessa tekemisessä. Reaaliaikainen tieto auttaa ennakoimaan, suunnittelemaan, kehittämään ja reagoimaan asiakaslähtöisesti. Tiedolla johdettu liiketoiminta onnistuu useammin ja tuottaa parempia tuloksia. Suurimmat muutokset toiminnassa tapahtuvat itse asiassa verkon ulkopuolella.

Digitalisaatio on älyn ja tiedon vallankumous, mutta muutosjohtamisen suurin haaste. Parhaimmillaan tai pahimmillaan se haastaa koko yrityksen liikeidean murrokseen. Siksi siitä on tehtävä yrityksen johtamisen ja strategiakauden merkittävin hanke. Ilman johdon huomiota, sitoutumista ja vaatimusta muutoksiin ei aitoa digitalisaatiota päästä hyödyntämään. Pahimmillaan syntyy kasa investointeja ja verkkopalveluita osaksi analogista arkea. Varovaisuus voi tässäkin asiassa koitua kohtaloksi.

Digitalisaatiosta tulee totta valjastamalla koko organisaatio konkreettisten muutosten rakentajaksi. Onnistuminen vaatii hyvää suunnittelua, muutosjohtamisen osaamista, monipuolista asiantuntijuutta ja sinnikästä tekemistä vastustuksesta huolimatta. Haluttomuus digitalisoida kertoo enemmän henkisestä laiskuudesta kuin verkon ja ympäristön asettamista muutoshaasteista.

Kirjoittaja Ville Tolvanen on Digitalist Network toimitusjohtaja.

Next article