Skip to main content
Etusivu » Digitalisaatio » Esineiden internet (IoT) ja datan rikastaminen mahdollistavat tuotteiden palvelullistamisen
Sponsoroitu

Digitalisaatio on enemmän kuin kustannusten optimointia tai tuottavuuden lisäämistä.

– Hyödyntämällä kerättyä tietoa entistä monipuolisemmin voidaan luoda kokonaan uutta liiketoimintaa. Rikastamalla tuotteesta sekä sen käytöstä kerättyä tietoa, parannetaan tuotteiden laatua, tehostetaan tuotteiden valmistamista, sekä rakennetaan kokonaisia palveluja tuotteiden ympärille. Parhaimmillaan luodaan täysin uudenlaista liiketoimintaa, jossa tuote on vain yksi osa tarjotussa kokonaisuudessa, toteaa Wapice Oy:n IoT-Ticket® -palvelun kasvujohtaja Kimmo Karimäki.

IoT-TICKET® on skaalautuva, moderni, pilvialustariippumaton ja helppokäyttöinen IoT innovaatio- ja palvelualusta. Sen avulla voidaan rakentaa ja hallita IoT- ja tekoälypohjaisia sovelluksia aina yhteen käyttötapaukseen käytettävistä sovelluksista massiivisiin ja skaalautuviin globaaleihin palveluihin – ilman ainuttakaan riviä koodia.

Digitalisaatio mahdollistaa pk-yrityksen liiketoiminnan skaalaamisen aina maailmanlaajuiseksi asti. Koneet ja laitteet tulevat osaksi ekosysteemiä, johon voidaan tuoda lisäarvopalveluita kuten huolto- ja käyttötietoja. Esimerkiksi koneenrakennuksessa IoT:n avulla mahdollistetut palvelut tarjoavat etulyöntiaseman, jota halvemman tuotannon maat eivät pysty tarjoamaan. Kalliimpi kone tulee elinkaarikustannuksiltaan halvemmaksi sekä tarjoaa monipuolisen määrän käyttöä helpottavia palveluita.

– Uusia liiketoimintamahdollisuuksia ei rajoita teknologia vaan mielikuvitus. IoT-palvelut pystyvät tarjoamaan lisäarvoa eri kohderyhmille. Esimerkiksi tehtaissa tekoäly varaa varaosan ja huoltomiehen sekä sovittaa käynnin tehtaan tuotantoaikatauluun, tai vaikkapa metsäkonevalmistaja pystyy suunnittelemaan koneestaan digitaalisen kaksosen sekä keräämään tuotekehitystietoa oikeista olosuhteista Suomen pohjoisista metsistä aina kosteisiin sademetsiin asti. Loppuasiakas eli metsänomistaja saa metsäkoneen keräämistä tiedoista automaattisesti valmiin raportin kaadetuista puista sekä niiden laadusta ja arvosta, Karimäki kertoo.

– Datalla voi tehdä rahaa, kun se on oikein lajiteltu. Tulevaisuudessa on mahdollista, että huoltofirma maksaa oikeudesta huoltaa laitteita, jos he saavat käyttöönsä koneelta tulevan datan. Huollosta tulee intuitiivinen vahtimestari, jolla on apunaan infrapunakamera tai mikrofoni konehuoneessa. Tekoäly pystyy mikrofonia kuuntelemalla päättelemään onko kaikki kunnossa, Wapice Oy:n toimitusjohtaja Pasi Tuominen ennustaa.

Esineiden Internet ja tekoäly osaksi omaa liiketoimintaa

– Autamme teollisuutta muuttumaan ekosysteemeiksi, joissa liikevaihto monipuolistuu ja kasvaa. Kokonaisvaltaisen käyttöönottoprosessin eli onboardingin kautta pystymme tarjoamaan nopeasti ensimmäisen kaupallisen sopimuksen matalalla kynnyksellä kaiken kokoisille yrityksille. Tarjoamme palvelukokonaisuuden myyntikonfiguraattorista digitaaliseen tuotekehitykseen sekä jälkimarkkinoinnista jatkuvaan ylläpitoon. Teemme ristikkäispölytyksiä myynti-, toiminnanohjaus- ja tuotetiedonhallintajärjestelmien sekä IoT-TICKET® -palvelun välillä, kertoo Tuominen.

IoT-TICKET® on nopea ja kustannustehokas tapa päästä digitalisaatioon mukaan. Se:

• yhdistää teknologioita saumattomasti ja sisältää kaikki teollisuuden tarvitsemat IoT-elementit: integroitavuuden, käyttöliittymät, digitaaliset kaksoset, hälytykset, toiminnallisuudet, raportit, analytiikan sekä tekoälyn ja koneoppimisen.

• ei tarvitse suuria investointeja infraan tai pitkiä kehitysprojekteja.

• mahdollistaa suurien tietomäärien käsittelemisen ja analysoinnin reaaliaikaisesti, luotettavasti ja kustannustehokkaasti.

• auttaa vastaamaan tämän päivän ja tulevaisuuden haasteisiin, esimerkiksi säästämällä energiaa ja rakentamaan tulevaisuuden palveluliiketoimintoja tuotteiden ympärille.

• skaalautuu niin hinnoittelu- kuin tuotantonäkökulmastakin, paikallisesta globaaliksi.

Next article