Skip to main content
Etusivu » Tulevaisuuden elintarviketeollisuus » Ruokavientiin halutaan kasvua – private label kiinnostavin suunta
Sponsoroitu

Ruoka-alan tavoitteena on elintarvikeviennin kiihdyttäminen vahvaan nousuun. Mitkä ovat kiinnostavimmat kasvun suunnat? Private labeliin sisältyy suomalaisten läpimurron mahdollisuus.

Private label on vahvin kehitystrendi tämän hetken kansainvälisessä vähittäiskaupassa. Kaupan omilla merkeillä valmistettujen eli private label -tuotteiden markkinaosuus oli Länsi-Euroopassa vuonna 2024 jo 39 prosenttia. Globaali kasvu kohosi 47 prosenttiin koko kaupan alan kasvusta. Nousun ennustetaan jatkuvan huimana.

Kuluttajien mielestä kaupan merkit alkavat olla laadultaan yhtä hyviä, elleivät jopa parempia, kuin brändimerkit.

Edelläkävijät Suomesta ovat jo tunnistaneet potentiaalin. Yritysten eniten suosimat kansainväliset messut, joissa ne etsivät uusia asiakkaita, ovat jokavuotiset PLMA-messut Hollannissa.

Premium private labelissa iskun paikka

– Ostovoimaisimmat kuluttajat haluavat löytää myös private label -tuotteista valinnanvaraa ja korkeaa laatua, sanoo elintarvikeviennin asiantuntija Juha Korhonen FINLABEL-hankkeesta.

Kansainväliset ketjut haluavat erottua kilpailijoistaan luomalla omia premium -tuotesarjoja. Tähän ketjut hakevat innovatiivisia valmistajakumppaneita. 

– Esimerkiksi ilmastoystävällisiä, erikoisruokavalio- ja gourmet-tuotteita myydään maailmalla korkean lisäarvon private label -tuotteina. 

Premiumissa aukeaa ruokaviennin erityinen mahdollisuus. Meillä on ominaisuuksia, jotka voimme vihdoin saada tuotteistettua aiempaa kannattavammin. Voimme hyödyntää pohjoisia raaka-aineitamme, luonnonmukaisuutta, kestävyyttä ja maailman parasta elintarviketurvaa innovoidaksemme asiakaslähtöisiä lisäarvotuotteita. 

– Vahvuutemme puoltavat keskittymistä palvelulähtöiseen sopimusvalmistukseen ja ylimmän hintapisteen tuotekategorioihin, Korhonen toteaa.

FINLABEL-hanke valmentaa yrityksiä tunnistamaan ja nostamaan esille tuotteidensa premium-laadun ja palvelemaan juuri näitä tuotteita etsiviä kansainvälisiä asiakkaita.

Kiinnostaako private label -vienti? 

Kehitä taitojasi FINLABEL-hankkeessa. Hankkeeseen on saatu EU:n maaseuturahoitusta ELY-keskuksesta

Next article