Etusivu » Innovaatiot » Kiertotalous asiantuntija Jyri Arponen pohtii, voiko kiertotaloutta välttää?
Kiertotalous

Kiertotalous asiantuntija Jyri Arponen pohtii, voiko kiertotaloutta välttää?

Kuva: Miikka Pirinen

Jyri Arponen

johtava asiantuntija, Kiertotalous, Sitra

Kiertotalouden mahdollisuuksien hyödyntämisen aika on nyt. Monessa paikassa elämä on jo sietämätöntä, ongelmat tulevat ”syliin” ja jätteitä roikkuu nurkissa. Meillä ei ole enää vaihtoehtoja: maapallon kierrot on otettava huomioon, koska esimerkiksi uutta vettä ei tule tänne mistään.

Kiertotalous on ainoa suunta ja tämä on viimeinen vuosikymmen, joka meillä on aikaa toimia. Green Deal on EU:n kunnianhimoinen kestävän kasvun strategia, jossa yhdistyvät teollisuus, innovaatiopolitiikka ja kiertotalouden toimintasuunnitelma. Tavoitteena on leikata päästöt, lisätä kilpailukykyä ja helpottaa yritysten siirtymistä uuteen talousajatteluun.

Kierrättämisen dystopia ja teollisuuden arvohymy

Muutosvastarinta johtuu yleisimmin siitä, että johonkin on investoitu kauan. Kierrättäminen voidaan nähdä usein kurjuutena ja teollisuuden arvot periytyvät tehokkuuden vaatimuksissa. Tehtaassa voi olla 300 ihmistä ja heistä vain kolme on tekemisissä asiakkaiden kanssa. Toimitusjohtajan aika menee siinä, että trukit ovat rikki ja sorvi oikuttelee. Ja samaan aikaan sijoittajat ihmettelevät, miksi liiketoimintaa ei kehitetä.

Mistä uusi kasvu?

Yrityksissä tuntuu asiakkailta, investoreilta ja työntekijöiltä tuleva paine koko ajan: viherpesu ei riitä ja pelkkä voiton tavoittelu ei ole enää ok. Mutta on tärkeää ymmärtää, että pelkkä sääntelyn vaatimusten toteuttaminen ei riitä.

Ilmastotoimet tuovat yrityksille vaatimusten lisäksi rahoitusratkaisuja ja resurssitehokkuutta. Raaka-aineet ja materiaalikierrot, kierrätys ja kriittisten materiaalien turvaaminen linkittyvät tutkimuksen, tuotekehityksen ja innovaatioiden kanssa. Mutta mitä asiakas haluaa? On yllättävää, miten moni unohtaa kysyä tätä.

Potentiaali on uusissa liiketoimintamahdollisuuksissa

Suomi on nopea kehittämään, mutta nyt tarvitsemme myös arvojen, mindsetin ja käyttäytymisen muutosta. Kiertotalous on talousmalli, joka on kestävä ja sopii yhteen ilmastotoimien kanssa, koska se palauttaa ja säilyttää arvoa. Käytännössä Green Deal tarkoittaa siis liiketoiminnan ja strategian muutosta. On kysyttävä uudelleen: Mitä arvoa tuotamme asiakkaillemme? Mitä teemme, miksi ja miten?

Aloita verifioimalla ja mittaamalla systemaattisesti oman toiminnan kaikki hyvät ja huonot vaikutukset. Ota digitalisaatio ja cleantech avuksi. Kun hukka on poistettu, päästöt saatu alas ja prosessit on kunnostettu, uusi kasvu löytyy palveluista. Vain bisnesmalleja muuttamalla on mahdollista pyörittää kiertotalouden miljardeja omaan kassaan.

Next article