Etusivu » Johtaminen ja ura » Keskinäisen kehumisen kerho
Työhyvinvointi

Keskinäisen kehumisen kerho

Juhana Helmenkalastaja pitämässä Keskinäisen kehumisen kerho -työhyvinvointivalmennusta Sisters Inc -yrityksen henkilökunnalle. Kuva: oma arkisto

Juhana Helmenkalastaja

vähittäiskaupan ja palvelualan myynti- ja asiakaspalveluvalmentaja

Suomalaiseen kulttuuriin ei ole perinteisesti kuulunut itsensä ja muiden osaamisen arvostaminen ääneen, vaan kynttilää pidetään mielellään vakan alla. Aivan turhaan arkaillaan, sillä suomalaisissa työyhteisöissä on käsittämätön määrä osaamista, jota todellakin arvostetaan!

Voiko kolmessa tunnissa kehujen avulla kehittää jo ennestään toimivan työyhteisön palautteenantamiskulttuuria?

Kyllä voi. Esimerkkinä alansa johtava rakennusalan yritys, jossa koko yrityksen johto, myyntimiehet, sepät, kisällit ja oppipojat lähettävät joka työpäivä toisilleen arvostuksen ja kiitoksen sanoja emoji-sydämin yhteisessä WhatsApp-ryhmässään. Pidin yrityksen johdolle Keskinäisen kehumisen kerho -työhyvinvointivalmennuksen, jossa lausuttiin yli 1200 kehua kolmessa tunnissa. Koskettavaa kuultavaa. Erityisesti mieleeni jäi yrityksen osakkaiden sanat toisilleen liikutuksen kyynelien saattelemana: ”Kaiken kasvun keskellä olen sinua todella paljon arvostanut. Anteeksi, etten ole kehunut sinua näinä yhteisinä vuosina riittävästi.” Kun kehujen alkuun päästiin, loppua ei meinannut tulla ja hyvä niin.

Moni suomalainen yritys ja työyhteisö elää jatkuvassa kehujen puutteessa

Kannustavan palautteen antaminen ja saaminen ovat työhyvinvoinnin ja työn tuloksellisuuden kannalta todella tärkeitä. Työhyvinvointikyselyt kertovat usein työpaikkojen henkilöstön ja esimiesten pitävän saamaansa palautetta riittämättömänä.

Kerta vuodessa kehityskeskusteluissa ei todellakaan riitä. Tehokkain tapa lisätä työmotivaatiota ja ylläpitää toimivaa työsuhdetta on pysähtyä aidosti kuuntelemaan, kiittämään, kehumaan ja kannustamaan. Parhaimmalta positiivinen palaute maistuu, kun se tarjoillaan tuoreeltaan tilannekohtaisesti.

Kehuminen synnyttää työyhteisössä sellaista luottamusta ja vuorovaikutusta, joka saa ihmisissä aikaan kokemuksen siitä, että omat taidot ja kyvyt ovat arvostettuja. Kun työyhteisössä vallitsee positiivinen vuorovaikutus, jossa sinua arvostetaan pikemmin kuin arvostellaan, jokaisen kapasiteetistä vapautuu resursseja tuottavaan tekemiseen.

Mitä on kehu ja miten siihen vastataan?

Kehu on positiivisten asioiden sanomista ääneen. Kehut kertovat aidosta henkilökunnan osaamisen ja tekemisen arvostuksesta. Kehuun vastataan yksinkertaisesti kiitoksella. Ei selityksiä tai puolustuspuheita. Kiitoksella osoitat arvostusta sekä kunnioitusta kehujen antajaa kohtaan.

Lue myös: Marco Bjurström: ”Työhyvinvointi on uskallusta olla läsnä”

Ota kehuminen osaksi päivittäistä tekemistä

Eräällä erittäin tunnetulla yrittäjällä on hälytys puhelimessaan kello 13.00. Se muistuttaa häntä viikon jokaisena päivänä seuraavasta: kiitä, kehu, kannusta. Työntekijöitä, asiakkaita, yhteistyökumppaneita, perheenjäseniä ja ystäviä. Hän on ottanut kehumisen työkaluksi työyhteisönsä ohjaamisessa. Se kuuluu esimiesten työtehtäviin, jotka omalla esimerkillään ohjaavat työyhteisön kulttuuria päivittäin. Vuoden kuluessa yli tuhat ääneen sanottua kiitosta, kehua ja kannustavaa sanaa esimiehen suusta saa työyhteisöissä ihmeitä aikaan.

Parhaiten työntekijät viihtyvät yrityksessä, jossa jokaisen työntekijän taitoja, ominaisuuksia ja osaamista nostetaan esille arvostuksen ilmapiirissä koko työyhteisön voimin. Muistathan kehua säännöllisesti myös itseäsi, olet omat kehusi taatusti ansainnut.

Lue lisää: kehumisenkerho.fi, helmenkalastaja.fi.

Next article