Etusivu » Kasvu ja kansainvälistyminen » Immateriaalioikeudet osana kansainvälistymisen strategiaa
Kasvu ja kansainvälistyminen

Immateriaalioikeudet osana kansainvälistymisen strategiaa

markku-simmelvuo
markku-simmelvuo
Markku Simmelvuo toimii puheenjohtajana Suomen Patenttiasiamiesyhdistyksessä. Kuva: Papula-Nevinpat OY

Immateriaalioikeudet ovat asia, joka olisi hyvä huomioida jokaisen kansainvälistyvän yrityksen kansainvälistymistä käsittelevässä strategiassa.

– Kun yritys on itse kehittänyt tuotteen, jota joku muukin osaa valmistaa, pitää innovaation patentointia ehdottomasti miettiä ja immateriaalioikeudet tulevat monelle yritykselle ajankohtaisiksi, kertoo Suomen Patenttiasiamiesyhdistyksen puheenjohtaja Markku Simmelvuo.

Kansainvälisille markkinoille tarkoitetun tuotteen voi joko valmistaa itse tai tuotteen valmistuksen voi ulkoistaa lisensoinnin kautta. Lisensointiin liittyy, että pitää olla jotain mitä vuokrata. Tällöin puhutaan erilaisista rekisteröidyistä oikeuksista, kuten patenteista.

Patentteja hakiessa on hyvä muistaa patentteihin liittyvä uutuusvaatimus. Julkisessa tiedossa olevaa asiaa ei voi patentoida. Koska patentit ovat maakohtaisia tarkoittaa uutuusvaatimus käytännössä myös sitä, että päätös patentin laajuudesta tulee tavallaan tehdä kerralla.

Isoin ongelma on Simmelvuon mukaan, että uutuusvaatimuksesta ei olla tietoisia. Helposti voi käydä niin, että patenttia ei voikaan saada, kun yrityksen teknologiaa on esitelty julkisesti.

Myös patentin loukkaaminen on asia, joka monesti tulee loukkaajalle itselleen yllätyksenä. Esimerkiksi alihankintasopimuksista löytyy usein klausuuli, jonka mukaan alihankkija vastaa mahdollisista tuotteen valmistamiseen liittyvistä patenttiloukkauksista.

Next article