Skip to main content
Etusivu » Kasvu ja kansainvälistyminen » Saksan mittavat investointipaketit avaavat mahdollisuuksia suomalaisyrityksille
Sponsoroitu

Jan Feller

toimitusjohtaja, Saksalais-Suomalainen Kauppakamari

Suomen läheisen kauppakumppanin Saksan talous läpikäy laajaa murrosta. Veturina toimii tuhannen miljardin euron arvoinen investointipaketti, joka tarjoaa kasvunäkymiä ja kansainvälistymisen mahdollisuuksia myös suomalaisille yrityksille.

– Saksassa on havahduttu erityisesti Ukrainan sodan ja ilmastonmuutoksen myötä monitahoiseen uudistumisen tarpeeseen, jota Saksan hallitus on päättänyt tukea mittavilla investointipaketeilla, toteaa Saksalais-Suomalaisen Kauppakamarin toimitusjohtaja Jan Feller.

Investointipaketit kohdistuvat Fellerin mukaan erityisesti puolustukseen ja infrastruktuuriin, joihin molempiin investoidaan vähintään 500 miljardia euroa. Keskiössä ovat myös vihreään energiaan siirtyminen ja digitalisaatio.

– Kysyntä kaikkien näiden alojen tuotteille ja ratkaisuille on kasvussa. Suomalaisyrityksillä on tähän huippuosaamista tarjottavana.

PK-sektorille Saksa on ovi myös muualle maailmaan

Feller toteaa, että Saksan IT-markkinat ovat Euroopan suurimmat, ja tarve luotettaville kyberturvaratkaisuille kasvaa nopeasti. Myös esimerkiksi kaksoiskäyttöratkaisut, joissa siviili- ja puolustusteknologia kohtaavat, ovat nousemassa tärkeään rooliin.

Feller toteaa uuden asenneilmapiirin näkyvän myös hankintojen tekemisessä.

– Esimerkiksi puolustusorganisaatioissa ajattelumalli on kokenut täydellisen uudistumisen. Ostoprosesseja halutaan sujuvoittaa ja hankintoja tehdään uusilta tahoilta kuten start up -sektorilta.

Monen suomalaisyrityksen maailmanvalloitus on Fellerin mukaan alkanut nimenomaan kansainvälistymisestä Saksaan.

– PK-sektorin yritykset pääsevät markkinoille esimerkiksi toimimalla alihankkijoina isoille saksalaisille teollisuusyrityksille, joilla puolestaan voi olla merkittävä markkinaosuus globaalisti.

Huolellinen valmistautuminen tärkeää Saksaan suunnatessa

Onnistuminen Saksan markkinoilla vaatii Fellerin mukaan ammattimaista valmistautumista ja kunnianhimoista myyntityötä.

– Henkilökohtaisten tapaamisten ja messujen rooli on Saksassa huomattavan tärkeä. Saksassa ei tunneta etukäteisluottamusta, vaan luottamus ansaitaan tutustumisen ja referenssien kautta. Yrityksen toiminta täytyy osata esitellä tästä näkökulmasta.

Saksan markkinoille kannattaakin ottaa tueksi osaava partneri, kuten Saksan elinkeinoelämää Suomessa edustava Saksalais-Suomalainen Kauppakamari.

– Meillä on 650 jäsenyritystä, jotka muodostavat aktiivisen kontaktiverkoston. Viemme vuosittain 15–25 suomalaisyritystä tutustumaan Saksan markkinaan ja käymme yli 100 yrityksen kanssa ilmaisia sparrauskeskusteluja aiheesta. Esimerkiksi Go To Market -hankkeemme avulla yritys saa noin 3–4 kuukauden aikana vahvan ymmärryksen siitä miten oma tuote tai palvelu Saksassa pärjää.

Saksalais-Suomalaisen Kauppakamarin ohjelmat ja koulutukset tarjoavat ainutlaatuista osaamista suomalaisyritysten tueksi.

– Esimerkiksi Cross Mentoring Program on ohjelma, jossa suomalainen yritys voi saada avainpelureilleen saksalaisen mentorin. Kulttuurivalmennus puolestaan on työkalu, jonka avulla talouselämän kulttuuriset erot ja toimintatavat tulevat tutuksi, Feller kuvailee, ja toteaa lopuksi:

– Juuri nyt on oikea aika ottaa Saksan markkinoiden asiantuntemuksestamme kaikki irti ja suunnitella yhdessä menestyksekkäät askeleet Saksan markkinoille.

Viisi vinkkiä Saksan markkinalle suuntaamiseen:

• Käytä Saksan asiantuntijaa
• Tee kotiläksyt huolellisesti
• Tiedosta kulttuurierot ja suhteiden merkitys
• Panosta aktiiviseen myyntityöhön
• Rekrytoi saksaa puhuva ammattilainen

Kiinnostaako Saksan markkinoille lähteminen?

Olemme tukenasi ja tarjoamme monipuolisen valikoiman palveluita

Next article