Etusivu » Älykäs kauppa » Asiakastyytyväisyys elintärkeää – verkko-kaupan on lunastettava lupauksensa
Verkkokauppa

Asiakastyytyväisyys elintärkeää – verkko-kaupan on lunastettava lupauksensa

Iiro Kormi, yrittäjä, Zadaa-markkinapaikan perustaja. Kuva: Zadaa

Verkkokaupan lanseerauksessa arvoa eivät kanna pelkät ideat ja tuotteet – toteutuksen tulee olla kuluttajaystävällinen sekä rakenteeltaan ja loogisuudeltaan yksinkertainen.

Verkkokauppoja on monenlaisia, mutta yhteistä niiden tuottavuudelle on tuotteiden toimituksen sujuvuus. Menestyneellä verkkokaupalla toimituskustannukset ja -ajat sekä varastonhallinta ja tuotteiden kiertonopeus ovat tasapainossa.

– Tärkeintä luonnollisesti on, että katteet riittävät kattamaan tarjottavan palvelun laadun. Esimerkiksi Premium-verkkokaupan on lunastettava lupauksensa olla asiakaspalvelultaan sujuva ja toimituksiltaan nopea, yrittäjä Iiro Kormi sanoo.

Asiakas ei yhdistä heikosti toimivaa logistiikkaa logistiikkayritykseen, vaan palaute tulee aina lähtökohtaisesti verkkokauppaan.

Kormi korostaa, että perustamisvaiheessa tärkeintä on miettiä mihin ja millä tavalla verkkokaupan rakentaa. Missä ovat potentiaaliset asiakkaat, ja miten he tuotteen haluaisivat hankkia?

– Joskus koko verkkokauppa voi olla pelkästään mobiilissa. Näin on esimerkiksi meillä Zadaassa, jossa ostajan ja myyjän kommunikoimisella sekä paketin lähettämisellä ja seurannalla on suuri merkitys.

Perustamisvaiheessa ripaus malttia ja rutkasti rohkeutta

Useat osa-alueet toisaalta parantavat ja toisaalta huonontavat verkkokaupan tuottoa. Esimerkiksi huonosti organisoitu logistiikka heikentää huomattavasti asiakastyytyväisyyttä.

– Asiakas ei yhdistä heikosti toimivaa logistiikkaa logistiikkayritykseen, vaan palaute tulee aina lähtökohtaisesti verkkokauppaan. Verkkokaupan tehtävä on integroida logistiikka palveluunsa saumattomasti, Kormi sanoo.

Kaikkea ei Kormin mukaan voi eikä kannata tehdä kerralla verkkokaupan perustamisvaiheessa. Tämä pätee varsinkin, jos aloitetaan tyhjästä ja pienellä budjetilla.

– On hyvä myös muistaa, että valmiille alustoille ei omia toiminnallisuuksia ole mahdollista tehdä kovinkaan paljon. Kaikki kuitenkin riippuu tuotteesta ja palvelusta – kannattaa rohkeasti lähteä toteuttamaan ideaa eikä

liian pitkään piirrellä kaavioita paperille. Mitään rakettitiedettä tämä ei ole.

5 vinkkiä verkkokaupan kansainvälistymiseen:

  1. Tunne tuotteesi ja asiakkaasi – ostokäyttäytymisen perusteella teet päätöksen siitä, mihin rakennat verkkokauppasi.
  2. Ota haltuun paikallinen kieli ja kulttuuri – on tärkeää ymmärtää mikä myy ja samalla pystyä kommunikoimaan paikallisella kielellä.
  3. Valitse verkkopalvelussa saumattomasti kiinni oleva logistinen ratkaisu, joka varmasti toimii.
  4. Kokoa hyvä ja yhteen hiileen puhaltava tiimi ja paiski täysillä hommia.
  5. Ylitä omat odotuksesi, ylitä itsesi yrittäjänä. Vain näin voit menestyä.

Zadaa-sovellus

Muodin kauppapaikka, joka yhdistämällä saman kokoiset ja tyyliset ihmiset keskenään auttaa myymään ja ostamaan sopivat vaatteet yhden napin painalluksella. Yli 150 000 rekisteröitynyttä käyttäjää Suomessa ja Tanskassa.

Next article