Skip to main content
Etusivu » Kaupan alan tulevaisuus » Pääekonomisti Mika Kuismanen: ”Verkkokauppa on tuonut lisäbuustia läpi koko toimialakirjon”
Verkkokauppa

Pääekonomisti Mika Kuismanen: ”Verkkokauppa on tuonut lisäbuustia läpi koko toimialakirjon”

Moni yritys on ymmärtänyt verkkokaupan roolin tärkeyden liiketoiminnalleen koronakevään aikana. Kuva: Getty Images

Korona on näyttänyt verkkokaupan merkityksen, mutta myös paljastanut, miten monet yritykset ovat ennen tätä kevättä nukkuneet Ruususen unta.

– Monilla pienillä yrityksillä ei ole vahvaa kassaa eikä niillä ollut enää varaa valita, kun verkkokauppa oli ainoa väylä saada kauppaa, Suomen Yrittäjien pääekonomisti Mika Kuismanen aloittaa.

Palveluportfolion kehittäminen on todella kannattanut.

– Verkkokauppa on pelastanut paljon pieniä erikoisvaatekauppoja, jotka keskittyvät miesten pukuihin ja naisten vaatteisiin. Ilman verkkokauppaa edessä olisi ollut katastrofi, koska seuraavan sesongin tuotteet on jo tilattu ja maksettukin, Kuismanen jatkaa.

Verkkokauppa takoo tulosta myös sähkötavaran, LVI:n, rakentamisen ja kodinhoidon myynnissä.

– On syntynyt paljon uudenlaista ostamista ja kuulen jatkuvasti onnistumisista. Esimerkiksi puutarhojen etäsuunnittelu menestyy ja kevätistutukset tilataan suoraan verkosta omalle pihalle, Kuismanen hymyilee.

Rajapinnat ovat tärkeitä

Logistiikan integrointi isoimpien tavarantoimittajien rajapintaan kannattaa, koska silloin tiedät tarjonnan aina ja pystyt varmentamaan tilaukset asiakkaillesi.

– Pienenkin yrityksen on hyvä integroitua koko ketjuun. Tiedän esimerkiksi keskikokoisen sähköyrityksen, jonka fantastinen sovellus on ”kiinni” neljän suurimman sähkötavarantuottajan varastoissa. Näin heillä on aina tuotevaihtoehtoja ja toisaalta useita logistiikkaketjuja käytössään, Kuismanen konkretisoi.

Jos logistiikkaketju on trimmattu ja kustannustehokas, tuotteet eivät edes käy omassa varastossa.

– Korona näytti, miten herkkää logistiikka on, eikä varasto-osuutta ole aina viisasta optimoida minimiin. Monet ovatkin heränneet ajattelemaan arvoketjuaan uudelleen. Tulevaisuudessa varastointi lähialueilla voi kasvaa, Kuismanen pohtii.

Next article