Etusivu » Kaupan alan tulevaisuus » Verkossa on maksamisen tulevaisuus
Sponsoroitu

Digiloikka on vaikuttanut verkkokauppa-alaan ja verkkomaksamiseen monella tavalla. Turvallisuus ja sujuva asiointi ovat korostuneet.

Nykyään voidaan jo todeta, että suurin osa kaikesta kaupasta tehdään digitaalisessa ympäristössä. Erityisessä murroksessa on ollut asiakkaiden ostokäyttäytyminen, jonka vuoksi moni verkkokauppa on kohdannut suorastaan huikeaa kasvua kahden viime vuoden aikana. Paytrail Oyj:n toimitusjohtaja Markus Laurio kuitenkin muistuttaa, etteivät läheskään kaikki verkkokaupat ole hyötyneet pandemiasta. 

– Korona-aika oli lottovoitto vain noin kolmannekselle toimijoista. Sitä vastoin esimerkiksi matkailu- ja tapahtuma-alan verkkoliiketoiminta koki miltei täydellisen romahduksen. 

Varsinainen voittaja pandemian aikana sekä myös sen jälkeen on ollut kotimainen verkkokauppa. Suomalaisen verkkokaupan kuluttajamarkkinoiden kasvu ilahduttaa Lauriota. 

– Kotimaisuus on nyt suosiossa, ja uskon, että tämä suuntaus tulee jatkumaan. Suomalaisten verkkokauppojen nosteeseen vaikuttaa luultavasti myös Venäjän hyökkäys Ukrainaan. Omasta maasta halutaan pitää huolta, Laurio muotoilee. 

Turvallisuus ja helppokäyttöisyys – mobiilimaksamisen tärkeimmät ominaisuudet

Nopeasti tapahtuneen digitalisoitumisen myötä huomattava osa suomalaisista käyttää älypuhelintaan nyt myös maksamiseen. Mobiililaitteiden maksusovellusten kehittyminen on Laurion mukaan jo pidempään jatkunut trendi. Pandemia tai nykyinen inflaatio eivät näytä vaikuttaneen maksutapoihin.

– Selvästi eniten maksetaan yhä verkkopankkien kautta, toiseksi eniten korteilla. Meillä Suomessa käytetyin mobiilimaksusovellus on MobilePay, jonka suosio on ollut lähivuosina poikkeuksellista.

Tärkeimmiksi mobiilimaksamisen ominaisuuksiksi Laurio nostaa turvallisuuden ja helppokäyttöisyyden.  

– Nämä kaksi kulkevat käsi kädessä. Kuluttajat ovat nyt jo tottuneet vahvaan tunnistautumiseen ja hyväksyneet sen tärkeänä osana turvallista maksuprosessia. 

Tulevaisuudessa maksutavat kehittyvät Laurion näkemyksen mukaan entisestään. Toisaalta maksaminen muuttuu olennaisesti vain käyttäjän näkökulmasta – maksamisen taustalla perusfundamentit pysyvät samoina. 

– Yhtenä entistä helpompaan asiointiin liittyvänä maksamisen ilmiönä on havaittavissa se, että mikäli kuluttaja kokee turvallisena, on hän entistä valmiimpi tallentamaan korttitietonsa helpottaakseen tulevia ostotapahtumia.

Paytrail tekee verkko-ostamisesta mukavaa ja turvallista

Suurin kotimainen verkkomaksuyhtiö Paytrail vastaa yli 20 000 asiakkaan verkkomaksuliikenteestä. Laurio painottaa yrityksen ottavan turvallisuuteen liittyvät seikat erityisen vakavasti.

– Paytrailin tarjoama maksupalvelu on esimerkiksi suunniteltu niin, että vaikka siihen murtauduttaisiin, maksutiedot pysyvät salassa.

Paytrail on kehittänyt myös täysin uniikin Shop-in-shop-maksupalvelun, joka mahdollistaa usean osapuolen tuotteiden tai palveluiden myynnin samassa palvelussa, ostoskorissa ja maksutapahtumassa. 

– Pääkauppias vastaa teknisestä toteutuksesta ja tarjoaa alakauppiaille yksinkertaisen tavan kaupantekoon, Laurio sanoo. 

Shop-in-shopit tekevät Laurion mukaan ostamisesta vaivatonta ja nopeaa, kun kuluttaja löytää yhdestä paikasta kaiken tarvitsemansa ja voi maksaa kaikki ostoksensa yhdellä kassalla.

– Shop-in-shop on tehokasta liiketoimintaa kaikille. Alakauppiaille se on oiva tapa saada näkyvyyttä ja tavoittaa uusia kohderyhmiä.

Monipuolisia maksutapoja luotettavasti

Paytrail Oyj on suurin suomalainen verkkomaksuyhtiö. Yrityksellä on yli 20 000 asiakasta, joiden verkkomaksuista se huolehtii. Lisäksi Paytrail vastaa Valtiokonttorin Suomi.fi-maksut -palvelun verkkomaksuliikenteestä. Yritys on osa Netsiä.

Next article