Skip to main content
Etusivu » Logistiikka » Akkujärjestelmä mitoitetaan käytön mukaan, ei kilowattituntien
Sponsoroitu

Sami Nikkinen

Senior Sales Manager, IONCOR Oy

Työkoneen tai kaluston toimintamatka, tehovaatimukset ja työsykli ratkaisevat, millainen akkujärjestelmä on teknisesti toimiva ja elinkaarikustannuksiltaan kannattava.

– Yksi sitkeimmistä väärinkäsityksistä on ajatus siitä, että mitä suurempi akkukapasiteetti, sitä parempi. Raskaan kaluston ja työkoneiden kohdalla tämä harvoin pitää paikkansa. Kuormitus on jaksottaista: kaksi tuntia käyttöä, tauko, ja taas uusi työrupeama. Kun akkujärjestelmä mitoitetaan tämän todellisen työsyklin mukaan, vältetään ylimitoitus. Kilowattitunnit, joille ei ole käyttöä, sitovat turhaan pääomaa sekä kasvattavat painoa ja kustannuksia ilman todellista hyötyä, huomauttaa Senior Sales Manager Sami Nikkinen, IONCOR Oy.

Tarkka mitoitus perustuu kolmeen ydinmuuttujaan: paljonko hetkellistä ja jatkuvaa tehoa tarvitaan, missä ja millä rytmillä akkua voidaan ladata sekä kuinka pitkään kaluston on oltava käytettävissä ilman keskeytyksiä. Kun akkujärjestelmä valitaan näiden tietojen pohjalta, sähköinen ratkaisu voi olla elinkaareltaan selvästi edullisempi. Polttoainekulut poistuvat, huoltotarve vähenee ja seisokkiaika lyhenee, mikä nostaa käyttöastetta, parantaa tuottavuutta ja tekee sähköistämisestä kokonaisuutena kannattavamman vaihtoehdon.

– Esimerkiksi kaupunkibussi kulkee ennalta tiedetyn reitin, kuluttaa energiaa tietyllä tasolla ja ladataan suunnitellun aikataulun mukaan. Näiden tietojen perusteella voidaan laskea, kuinka paljon energiaa järjestelmään tarvitaan ja millaisia purku- ja lataustehoja akun on kyettävä käsittelemään. Eri kemiat palvelevat erilaisia tarpeita: LTO mahdollistaa erittäin korkeat purkutehot, NMC tarjoaa hyvän yhdistelmän energia- ja tehotiheyttä, kun taas LFP on vakaa ja kustannustehokas vaihtoehto. Yhteistä kaikille sovelluksille on se, ettei “yksi akku sovi kaikkiin”. Jokaisella kemialla on oma käyttötarkoituksensa, ja akku on aina mitoitettava koneen todellisen työn mukaan, Nikkinen painottaa.

Sähköistämisen luotettava elinkaarikumppani

IONCOR on yksi Euroopan suurimmista itsenäisistä akkujärjestelmätoimittajista yli kolmen miljoonan valmistetun akkujärjestelmän kokemuksella. Yhtiön uusi painopiste on omien akkujen kehittäminen ja valmistus työkoneisiin sekä raskaaseen kalustoon. Taustalla on vuosikymmenten kokemus massatuotannosta sekä autoteollisuuden laatuvaatimuksista.

Modulaarisessa akkujärjestelmäalustassa useita akkupaketteja voidaan kytkeä rinnakkain, jolloin energiaa voidaan skaalata tarpeen mukaan sekä teho ja kapasiteetti mitoittaa täsmällisesti käyttökohteen vaatimuksiin. Kaikkia paketteja ohjaa IONCORin oma akunhallintajärjestelmä, mikä tekee integraatiosta ja rajapintojen räätälöinnistä asiakkaalle suoraviivaista. Koska IONCOR ei ole sidottu yhteen kennovalmistajaan, jokaiseen sovellukseen voidaan valita juuri siihen suorituskyvyn ja kustannustehokkuuden kannalta parhaiten sopiva akkukemia.

– Emme ole pelkkä akkutoimittaja vaan kumppani, joka tukee asiakasta koko sähköistämisen elinkaaren ajan: suunnittelusta ja simuloinneista protosarjoihin sekä sarjatuotantoon. Olemme “lifetime partner for electrification”. Työkoneiden elinkaari on pitkä, oma valmistus varmistaa, että yhteensopivia akkupaketteja on saatavilla myös tulevaisuudessa, Nikkinen lupaa.

IONCORin kilpailuetu tiivistyy kolmeen sanaan:

Määrä – vakiintunut sarjatuotanto takaa toimitusvarmuuden ja skaalautuvuuden.
Laatu – hiotut prosessit sekä pitkä valmistus- ja testauskokemus varmistavat luotettavuuden.
Hinta – suuri volyymi ja oma teknologia mahdollistavat kilpailukykyisen kokonaisuuden.

Ota seuraava askel kohti kaluston sähköistämistä!

Next article