
Mikko Leppälahti
toimitusjohtaja, Etrucks Oy
Uusien sähkökuorma-autojen korkea hinta ja heikko saatavuus jarruttavat monen yrityksen siirtymää kohti päästöttömiä kuljetuksia.
Konvertointi tarjoaa ratkaisun: dieseltekniikka korvataan täyssähköisellä voimansiirrolla, mutta runko ja alusta säilytetään. Kokonaiskustannus on noin puolet uuden sähkökuorma-auton hinnasta.
– Taloudellisesta näkökulmasta konversio perustuu kahteen asiaan: uuden valmistamisen sijaan hyödynnetään jo kerran valmistettu kuorma-auto, ja akku mitoitetaan todellisen ajoprofiilin mukaan. Tyypillisessä kaupunkijakelussa päivittäinen ajomatka on noin 150 kilometriä, jolloin ei kannata maksaa 400 kilometrin ajoon tarkoitetusta akkupaketista. Kun akkujen määrä optimoidaan todelliseen käyttöön, säästetään auton kalleimmassa komponentissa, sanoo Etrucks Oy:n toimitusjohtaja Mikko Leppälahti.
Asiakaskohtainen sähkökuorma-auto syntyy konvertoimalla
– Asiakkaat kyselivät mistä saisi kohtuuhintaisia sähkökuorma-autoja kaupunkijakeluun ja teollisuusalueiden sisäisiin ajoihin? Ilmeni, ettei Euroopassa juuri ollut tarjolla käytettyä kalustoa, eikä uusiakaan ollut markkinoilla kuin kourallinen. Siitä syntyi ajatus: kun sopivaa sähköautoa ei löydy, jos sellaisen tekisi itse? Leppälahti muistelee vuotta 2021.
Jukka Pellinen oli ollut mukana ensimmäisten Suomeen tuotujen sähkökuorma-autojen rekisteröinnissä. Leppälahti sai hänet lähtemään mukaan kehitystyöhön, ja Keuruulle nousi eTrucksin konversioverstas. Siellä dieselauton ohjaamo ja akselit hyödynnetään, runko maalataan tarvittaessa, ja kaikki muu tekniikka eli dieselmoottori, perinteinen vaihteisto, pakokaasun jälkikäsittely ja polttoainejärjestelmä korvataan sähköisillä komponenteilla.
– Pyrimme hankkimaan komponentit mahdollisimman pitkälle kotimaasta tai Euroopasta. Mutta ajoneuvon ohjauslogiikka ja valvonta kehitetään kokonaan itse. Suomen talvi on ollut kehitystyössä koko ajan mukana. Autoja on testattu kovissa pakkasissa, ja niiden lämmitysratkaisut on suunniteltu pohjoiseen, Leppälahti kertoo.
