Etusivu » Logistiikka » Korona kirittää logistiikka-alan digitalisaatiota
Digitalisaation hyödyntäminen

Korona kirittää logistiikka-alan digitalisaatiota

Parhaillaan Logistiikkayritysten Liitto on aloittamassa alan QR-koodipilottia. Kuva: Getty Images

Pekka Aaltonen

toimitusjohtaja, Logistiikkayritysten Liitto

Logistiikka-alalla on toteutunut digiharppaus koronapandemian aikana. Paketit ja muut kuljetukset ovat kulkeneet entistä liukkaammin, ja tehokkuus vähentää päästöjä. Nyt vireillä on QR-koodin pilotointi.

Kun pandemia sulki suomalaiset neljän seinän sisälle, verkkokauppa kiihtyi – ja logistiikka- ja kuljetusalan digitalisaatio sen mukana. Pitkään vireillä ollut toimitusketjujen digitalisointi sai uutta virtaa, kun lisääntynyt kuljetusten kysyntä ja muuttunut toimintaympäristö pakotti ajattelemaan asiat uudella tavalla.

– Nyt yli 95 prosenttia kuljetustilaustiedoista saadaan digitaalisessa muodossa. Tämän ansiosta toimitusketju toimii entistä tehokkaammin, kertoo Logistiikkayritysten Liiton toimitusjohtaja Pekka Aaltonen.

Koko ketjun laatu ja kustannustehokkuus paranevat, kun kuljetustilaustiedot saadaan sähköisinä, tekoäly auttaa korjaamaan virheitä ja reitit optimoidaan. Samalla kohenevat kuljetusten täyttöasteet, mikä johtaa entistä vähähiilisempiin toimituksiin.

Nyt yli 95 prosenttia kuljetustilaustiedoista saadaan digitaalisessa muodossa.

Aaltosen mukaan sekä yritys- että kuluttaja-asiakkaat odottavat kuljetuksilta luotettavuutta ja entistä tarkempaa aikataulutusta.

– Digitalisaation ansiosta pystytään myös tarjoamaan uusia palveluita. Kuluttajat ja yritysasiakkaat esimerkiksi saavat entistä tarkemmat seurantatiedot paketeistaan ja lähetyksistään.

QR-koodista uusin ketjun kohentaja

Logistiikka-alalle saatiin 2000-luvun alussa sähköiset rahtikirjat ja kolliosoitelaput, jotka ovat palvelleet hienosti koko toimintaketjua. Parhaillaan Logistiikkayritysten Liitto on aloittamassa alan QR-koodipilottia.

– Tarkoituksemme on selvittää QR-koodin lisäämistä tavarakollien osoitelappuihin. Se mahdollistaa tietojen lukemisen myös esimerkiksi tietoliikennehäiriön aikana. Kyber- ja tietoturvallisuuteen on panostettava paljon, sillä digijärjestelmiin sisältyy aina häiriöriskejä, Aaltonen kertoo.

Jos koodi otettaisiin käyttöön sekä rahti- että pakettikuljetuksissa, Suomi olisi asiassa maailman edelläkävijöiden joukossa.

Liitto seuraa aktiivisesti myös lainsäädännön pysymistä kansainvälisen logistiikka-alan digitalisaatiokehityksen perässä.

– Mitä pidemmälle digitalisaatio etenee, sitä enemmän avautuu uusia mahdollisuuksia ja kertyy tarkkaa dataa. Datan analysointi tuottaa meille tietoa, joka auttaa ennakoimaan tulevaa entistä paremmin, toimitusjohtaja Aaltonen toteaa.

Next article