Etusivu » Logistiikka » Satamat ovat elintärkeä osa siviilikriisinhallintaa ja Nato-laivueiden toimintakykyä
Merilogistiikka

Satamat ovat elintärkeä osa siviilikriisinhallintaa ja Nato-laivueiden toimintakykyä

Satamissa on käynnissä kova pöhinä tulevien energiasuunnitelmien parissa. Kuva: Getty Images

Venäjän hyökkäys Ukrainaan sai jokaisen sataman miettimään oman toiminnan turvaamista, varautumista, harjoittelua ja kriisinkestävyyttä paikallisten nyanssiensa kautta.

Satamien toiminnan jatkuvuuden turvaaminen on moninaista ja Nato-jäsenyyden myötä satamien rooli korostuu entisestään.

– Vielä on paljon avoimia kysymyksiä. Emme tiedä, millainen jäsenyys meille tulee, miten jäsenyys vaikuttaa satamille annettuihin tehtäviin ja riittääkö nykyinen infrastruktuuri puolustusliiton toiminnan tarpeisiin, sanoo Satamaliiton toimitusjohtaja Annaleena Mäkilä.

Lisäksi Satamat joutuvat miettimään, miten laivuevieralujen tarpeet yhteensovitetaan satamien kaupallisen toiminnan kanssa.

– On varsin ymmärrettävää, että tässä turvallisuuspoliittisessa tilanteessa laivastovierailuilla on näyttäytymisen ja läsnäolon tärkeä rooli, Mäkilä täydentää.

Tulevaisuuden satama on energiahubi ja palvelukeskus

Teollisuuden tarpeet, maasähkön edellyttäminen ja investoinnit laivojen uusiin käyttövoimiin tuovat energiamurroksen osaksi satamien arkea.

– Satamat tarvitsevat tulevaisuudessa lisää sähköä ja sähköverkon kapasiteettia. Olisi luonnollista, että satamissa olisi myös vetylaitoksia. Ovathan satamat veden äärellä ja niiden läheisyydessä on ja tulee olemaan tuulivoimaa, Mäkilä sanoo.

Satamissa on käynnissä kova pöhinä tulevien energiasuunnitelmien parissa, koska vihreät käyttövoimat vaativat satamilta investointeja infrastruktuuriin.

– Ennen kuin teollista energiainvestointia ryhdytään rakentamaan, satamassa on pitänyt tehdä monenmoisia alueen ja liikenteen järjestelyihin kytkeytyviä infrainvestointeja, Mäkilä muistuttaa.

Satamien vihreän siirtymän luvituskin on vauhdittumassa.

– Sähkön varastointi satama-alueella on kiinnostava mahdollisuus. Esimerkiksi merituulisähkön varastointia omiin akkukenttiin mietitään jo varmasti monessa satamassa, Mäkilä pohtii.

Fossiiliton tulevaisuus avaakin satamille aiempaa vahvemman yhteiskunnallisen fasilitointiroolin energiantuottajana ja –varastoijana.

– Tulevaisuudessa satamat ovat logistisia palvelukeskuksia, energiahubeja ja talouden dynamoja, Mäkilä summaa.

Next article