Skip to main content
Etusivu » Logistiikka » Suomi elää meriyhteyksistä
Sponsoroitu

Logistiikan infrastruktuuri ja riittävä kuljetuskapasiteetti ovat kriittisen tärkeitä yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen ja yritysten toiminnan jatkuvuuden näkökulmasta. 

Olemme täällä pussin perällä poikkeuksellisen riippuvaisia merikuljetuksista. Suomen ulkomaankaupasta 95 prosenttia kulkee meriteitse. Pohjoiset olosuhteet tuovat meillä lisähaasteita merilogistiikan toimivuuteen. Suomeen voi turvallisesti liikennöidä talvisin vain jäävahvistetut ja jääluokitetut alukset.

Ulko- ja turvallisuuspoliittinen tilanne on lisännyt jännitteitä ja hybridivaikuttamista Itämerellä. Varjolaivasto, GPS-häirintä ja sotilaallinen läsnäolo ovat arkipäivää. Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan on myös korostanut huoltovarmuuden ja varautumisen merkitystä. Merikuljetusten on toimittava kaikissa oloissa. Vaihtoehtoisia reittejä on oltava, mutta merikuljetuksia ei pystytä korvaamaan muilla kuljetusmuodoilla kuin pieniltä osin. 

Ukrainassa kauppamerenkulku käytännössä pysähtyi kokonaan kuukausiksi heti sodan alettua. Suomessa huoltovarmuuden ja jatkuvuuden hallinta perustuu pitkälti normaaliolojen toimintamalleihin ja toimiviin markkinoihin. Niin kauan, kun väylät, satamat, meriliikenteenohjaus, luotsaus ja jäänmurto toimivat normaalisti ja vakuutuksia on saatavilla eikä turvallinen, kannattava liiketoiminta vaarannu, merikuljetukset hoituvat markkinaehtoisesti. Mutta jos turvallisuustilanne kehittyisi niin, että nämä eivät toteudu, on huoltovarmuutemme poikkeusoloja varten tehtyjen erityisjärjestelyjen sekä kotimaisen tonniston ja huoltovarmuuskuljetuksia hoitavien merenkulkijoiden varassa. Poikkeusoloissa merenkulun turvallisuusviranomaisilla ja Natolla on keskeinen rooli kauppamerenkulun turvaamisessa.

Rahtialusten ohella matkustaja-autolauttojen ja ropax-alusten merkitys huoltovarmuuden turvaamisessa on merkittävä. Merkitys korostuu entisestään poikkeusoloissa, koska ne soveltuvat erityyppisten lastien kuljettamiseen, sotatarvikekuljetuksiin sekä evakuointikuljetuksiin. Näillä aluksilla kulkee valtaosa Suomen kappaletavarasta, mukaan lukien elintarvikkeet, lääkkeet ja teollisuuden varaosat.

Historia on opettanut meille sen, että jokaisen kansakunnan on huolehdittava omasta varautumisesta ja puolustuksesta. Meidän on vastedeskin pidettävä huoli siitä, että tämä elintärkeä väylä pysyy toiminnassa myös silloin, kun tummat pilvet kasaantuvat taivaalle ja maailmalla myrskyää. 

Artikkelin on kirjoittanut Suomen Varustamot ry:n toimitusjohtaja Tiina Tuurnala.

Meritiet luovat yhteytemme maailmaan

Next article