Etusivu » Logistiikka » Toimiva satama – yhteiskunnan tukipilari muuttuvassa maailmassa
Sponsoroitu

Nina Häggroth

markkinointipäällikkö, Hangon Satama

Moderni satama palvelee asiakkaitaan joustavasti ja vastuullisesti ympäri vuorokauden.

Suomen eteläisimmällä kärjellä sijaitsevasta Hangosta ja Hangon Satamasta avautuu suora yhteys Itämerelle, joka yhdistää Suomen Baltiaan ja Skandinavian kautta aina Pohjanmerelle asti. Aikoinaan hyväksi havaittu sijainti on edelleen sataman valttikortti.

– Toinen ehdoton plussa on avomeri, joka pitää sataman talvella jäättömänä, Hangon Sataman markkinointipäällikkö Nina Häggroth sanoo.

Hangosta on lyhyin merimatka Suomesta manner-Eurooppaan. Myös maanteitse tavara tavoittaa yli puolet Suomen ostovoimasta muutamassa tunnissa. Hangon satama on Häggrothin mukaan ennen kaikkea nopean linjaliikenteen satama ja tarjoaa asiakkailleen palvelua monenlaiselle tavaralle ympäri vuorokauden vuoden jokaisena päivänä.

– Pyrimme olemaan joustava ja moderni, parhaalla mahdollisella tavalla palveleva satama, joka huomioi myös vastuullisuuden tarkalla silmällä.

Kiertotalousajattelua hyödynnetään kaikissa rakennushankkeissa, ja jo suunnitteluvaiheessa purettavien kohteiden purkumateriaaleja pyritään käyttämään uudelleen. Osa sataman sähkötarpeesta tuotetaan omilla aurinkopaneeleilla.

– Lisäksi haluamme aina kartoittaa jokaiselle investoinnille ympäristöajattelun kannalta parhaat käyttökelpoiset tekniikat, Häggroth kertoo.


Onnea 150-vuotias Hangon Satama!

Viime vuonna pyöreitä täyttänyt Hangon Satama on historiansa aikana nähnyt niin suuren siirtolaisuuden, Suomen itsenäistymisen, kaksi maalimansotaa kuin ajan vieraan vallan sotilastukikohtanakin.

– Satama ja sen toiminta seisovat silti tukevasti jaloillaan yhteiskunnan tukipilarina valmiina uusiin haasteisiin yhä kehittyvässä maailmassa, Häggroth sanoo.

Suurin muutos satamatoiminnassa viimeisen 150 vuoden aikana on Häggrothin mukaan ollut lastinkäsittelyn modernisointi. Hangon satamassa ollaan noustu uranuurtajiksi RoRo-lastinkäsittelyssä.

– Tätä lastin purkumenetelmää käytettiin ensimmäistä kertaa Suomessa vuonna 1965. Silloin Bore XI-laivalla tuodut autot ajettiin ramppia pitkin alas. Tämä puolitti sataman lastinkäsittelyajan.

Hangon Satama toimii luotettavasti, tehokkaasti, turvallisesti ja ympäristöystävällisesti vuoden jokaisena päivänä

Next article