Etusivu » Logistiikka » Turun satama palvelee koko Suomea
Sponsoroitu

Satamilla on merkittävä rooli hiilineutraalin logistiikan toteuttamisessa.

– Nopeampi läpäisykyky ja sujuvammat yhteydet hyödyttävät sekä rahdin omistajia että ympäristöä. Yksi merkittävimmistä keinoista vähentää hiilidioksidipäästöjä toimitusketjuissa on kaluston korkea täyttöaste. Jos auto saa joko samasta tai naapuriterminaalista paluukuorman, ei tule tyhjiä siirtymiä tai vajaakapasiteetilla liikkumista, kertoo Turun Satama Oy:n toimitusjohtaja Erik Söderholm.

– Turun Sataman suunnitelmissa on lähitulevaisuudessa tarjota Länsisatamassa laivan käyttösähkö maapuolelta, jolloin myös laivojen sähkötrukkien lataaminen onnistuu ilman laivan apukoneita eli fossiilisten polttoaineiden polttamista. Tällöin päästään päästöttömään lastaus- ja purkutapahtumaan, lisää myyntijohtaja Mika Saarinen, Baltic Line AS.

Turun Satama on teräksinen osa toimitusketjua

Turun satama on matkustajaliikenteen ohella merkittävä jalostettujen teollisuustuotteiden välittäjä. Sen linjaliikenneverkosto on yksi Suomen kattavimmista, jonka takamaana on koko Suomi. Pohjoisesta ja Keski-Suomesta katsottaessa maatie-etäisyydet ovat identtiset Turkuun, Helsinkiin ja Kotkaan. Mutta kun laiva on vasta menossa Helsinkiin tai Kotkaan, Turussa jo puretaan.

– Metalli-, teräs- ja metsäteollisuuden tuotteiden arvo on korkea ja ne vaativat huolellista käsittelyä. Tavaran on liikuttava nopeasti, niihin ei saa tulla vaurioita eikä niitä voi jättää sään armoille. Esimerkiksi torstaina aamupäivällä saapuvan junan teräskelat lastataan samana iltana lähtevään linjalaivaan. Asiakas voi luotettavasti suunnitella oman prosessinsa kolmen varustamon laivojen aikataulun mukaisesti. Tavaraa liikkuu 7/24/365, säässä kuin säässä, Söderholm kertoo.

Turun satamaan on erinomaiset maantie- ja rautatieyhteydet, ja sen saavutettavuus on hyvä myös kovina jäätalvina. Kolme satamaoperaattoria, laajat kenttä- ja terminaalitilat, hyvä nosturikapasiteetti, monipuoliset ahtauspalvelut sekä kahdessa vuorossa toimivat terminaalit varmistavat nopean läpäisyn. Esimerkiksi terästukkurit voivat hyödyntää monipuolisia merikuljetusvaihtoehtoja ja yhdistää eri tehtailta saapuvat tuotteet asiakaskohtaisiksi autokuormiksi varmistaen näin sujuvat ja suorat toimitukset.

Satamassa toimii myös Turun Vapaavarasto, josta toimitettiin muun muassa Meyerin telakalle tarpeen mukaan Royal Caribbeanin Icon of the Seas I:een tuhat kontillista tavaraa hyttimoduuleista patjoihin ja kalusteisiin.

Turku on norjalaisen Baltic Line AS varustamon pääsatama. Itämerellä ja Pohjanmerellä ketterästi operoiva Baltic Line on rakentanut yhdessä asiakkaiden kanssa toimitusketjuja, jossa tuotteet toimitetaan suoraan vastaanottajaa lähimpään satamaan. Sekä lähtö- että määräsatamissa maantiekuljetukset minimoidaan, tämä on etenkin projektikuljetusten hoitamisessa merkittävä kilpailuetu.

Baltic Linella kulkee sekä nosturi- että trukkikäsiteltävää lastia, pääasiassa terästä ja metalleja niin tuonnissa kuin viennissäkin. 

– Sivuporttikonseptimme tekee laivastamme käytännössä yhden ison terminaalin, jossa maapuolelta lasti ajetaan laivan hisseille trukeilla, ja laivan eri kansilla käsitellään lasti paikoilleen laivan trukeilla. Jalostetuille tuotteille tämä minimoi riskin vaurioihin verrattuna perinteiseen nosturikäsittelyyn, painottaa Saarinen.

Saarisen mukaan Turun Länsisatamaa voidaan pitää yhtenä suurena, joustavana ja tehokkaasti toimivana terminaalina, 

– jonka on takamaata koko Suomi.
– on saavutettavissa ympäri vuoden.
– joka tarjoaa toimivat fasiliteetit, nopean läpäisyn sekä kuljetuskaluston korkean täyttöasteen.

Lue lisää Turun sataman palveluista

Lue lisää Baltic Linen palveluista

Next article