Etusivu » Kokoukset ja yritystapahtumat » 3 askelta kokousvaraamisen digitalisointiin
Kokoukset ja yritystapahtumat

3 askelta kokousvaraamisen digitalisointiin

digitaalinen-kokousvaraaminen
digitaalinen-kokousvaraaminen
Kuvat: Pexels

Online-myynti voi nostaa hotellin kokoustilojen tarjouspyyntöjen ja tilausten konversioastetta parhaimmillaan 20 prosentista jopa yli 70 prosenttiin.

Alan pioneeri Joonas Ahola kertoo, miten kankeista verkkolomakkeista ja sähköpostiliikenteestä siirrytään onnistuneesti myyntilukuja nostaviin automatisoituihin varauskäytäntöihin.

1. Valitse teknologia viisaasti

Digitaalisessa myynnissä prosessi ei henkilöidy myyjään, vaan puhtaasti organisaation tuotteeseen. Online-myynnin perusta onkin siis viisas teknologia, joka mahdollistaa integraation erilaisiin asiakaskäyttöliittymiin ja varausmoottoreihin. Asiakkaan on nähtävä hinta ja saatavuus etukäteen verkkosivustolla ja näiden tietojen tulee olla loogisesti löydettävissä, mikä edellyttää hotellin teknologialta kykyä keskustella olemassa olevien taustajärjestelmien, kuten saatavuuden ilmoittavan catering-järjestelmän kanssa.

Useimmiten online-myyntiin siirtyminen edellyttääkin yritykseltä uusien järjestelmien käyttöönottoa. Manuaalisen työn automatisointi kuitenkin kannattaa, sillä se vähentää henkilökunnan työmäärää, nopeuttaa varausprosessia, parantaa asiakaskokemusta ja tuo euroja viivan alle.

2. Sisäiset prosessit kuntoon

Digitalisoi kokousvarauskäytännöt pienin askelin. Mitään ei tapahdu yhdessä yössä, uuden varausjärjestelmän käyttöönotto edellyttää paitsi henkilöstön kouluttamista myös asiakkaiden opastusta, sekä tietenkin myyntiä ja markkinointia.

Aloita online-myynti tiloista, joissa on vähiten neliöitä. Tällöin mahdolliset epäonnistumiset menevät harjoittelun piikkiin, ja niiden aiheuttamat tappiot minimoidaan. Kun pienimpien tilojen digimyynti rullaa, laajenna käytäntö koko palvelutarjontaan.

3. Analysoi ja hyödynnä dataa

Digitaalisen kokousvarausjärjestelmän numeerisia hyötyjä voidaan arvioida vain, jos niille on olemassa jokin vertauskohde. Yrityksen tulisi siis ymmärtää ja analysoida olemassa olevaa kokousvarauskäytäntöjen statistiikkaa jo ennen online-myyntiin siirtymistä.

Next article