Etusivu » Kokoukset ja yritystapahtumat » Viritä aivosi huippusuorituksiin
Ravinto

Viritä aivosi huippusuorituksiin

aivo-ravinto
aivo-ravinto
Kokouspäivä on kokoustajalle keskittymistä ja jaksamista vaativa rypistys. Siksi päivän ruokailukokonaisuus kannattaa rakentaa vireystilaa ylläpitäväksi. Kuva: Getty Images

Aivot tarvitsevat oikeanlaista ravintoa voidakseen hyvin ja venyäkseen uusiin saavutuksiin. Aivoja kuormittavissa tilanteissa, kuten pitkien kokouspäivien aikana, ravinnon merkitys aivojen suorituskyvylle korostuu.

Huippukokki ja Suomen kokkimaajoukkueen johtajan Kristian Vuojärven mukaan aivot tarvitsevat monipuolista ravintoa pysyäkseen päivässä mukana. Aivoystävällinen ravinto eli brainfood on alkanut kiinnostaa yhä useampaa.

– Päivittäisen ruokavalion tulee sisältää riittävästi proteiineja, oikeanlaista rasvaa sekä mahdollisimman paljon erilaisia kasviksia. Tietoisuus esimerkiksi proteiinin riittävän saannin merkityksestä aivojen hyvinvoinnille on melko hyvin tiedostettu ja nykyään myös hyvien rasvojen merkitys tunnetaan. Aivomme voivat paremmin, kun niitä ruokitaan oikein.

Vuojärvi tekee itse kuten saarnaa ja pitää huolta omasta säännöllisestä syömisestään ja sen laadusta pitkin hektistä työpäivää.

– Aiemmin tein kuten moni kiireinen ja jätin ruokailuja väliin. Aloitin aamut pelkällä kahvilla ja söin ison annoksen vasta iltamyöhään. Tämä vaikutti siihen, että energiatasot eivät olleet parhaimmillaan ja painokin alkoi nousta. Päätin muuttaa tapojani, Vuojärvi kertoo.

– Nykyään aamut alkavat munakkaalla ja lounaaksi nautin esimerkiksi paistettua kanaa tai kalaa kasvisten kanssa, joita voi tehdä eri tavoin valmistettuna. Ja päivälliseksi on helppo tehdä uunissa iso satsi vihanneksia ja valmistaa vaikka kalaa seuraksi. Iltapalalla toimii hyvin raejuusto ja marjat.

Nyt energiaa riittää ja aivot kiittävät.

Pitkä kokouspäivä vaatii tarkkaa tankkausta

Kokouspäivä on kokoustajalle keskittymistä ja jaksamista vaativa rypistys. Aamusämpylät, hiilihydraattipainotteinen lounas ja viinerit heittelevät verensokeria, jolloin nuupahtaminen kesken iltapäivää saattaa iskeä sitkeimpäänkin kokoustajaan. Haukotus hiipii ja keskittyminen vaikeutuu.

Vuojärven mukaan kokouspäivän ruokailukokonaisuus voidaan rakentaa vireystilaa ylläpitäväksi, joka onnistuu välttämällä raskasta ruokailua ja tuhtia hiilihydraattitankkausta.

– Kokouspäivän aamupalalle tarjolle riittävästi raikasta vettä, kahvia sekä vaikkapa marjoilla maustettu smoothie. Mutta mikäli halutaan leipää, silloin ruisvaihtoehto kasviksilla ja juustolla. Lounas voisi koostua salaattipöydästä sekä erilaisista proteiinin lähteistä kuten esimerkiksi hyvin marinoidusta kanasta tai tonnikalasta, vaihtoehtoisesti myös kasvispainotteinen keitto toimii hyvin. Iltapäiväkahvilla viinerin voi korvata hedelmävadilla.

Näin kokouspäivän ruokailukokonaisuus säilyy kevyenä, maistuvana ja täyttävänä. 

Next article